kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

70 درصد مردم بحرین در انتخابات نمایشی آل‌خلیفه شرکت نکردند

انتخابات فرمایشی- نمایشی بحرین روز شنبه بدون حضور اکثریت مردم این کشور برگزار شد؛ بنا بر گزارش‌های منتشر شده، در این انتخابات چیزی کمتر از 30 درصد مشارکت داشته‌اند.
سرویس خارجی-

پنجمین انتخابات پارلمانی و شورای شهر بحرین روز شنبه در حالی برگزار شد که غالب مردم این کشور از مشارکت در آن ممانعت به عمل آوردند. مردم و رهبران جریان‌های سیاسی مخالف آل خلیفه پیش از این گفته بودند در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.
گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که شعب رای‌گیری در تمام طول زمان برگزاری انتخابات «بسیار خلوت» بود و آمار مشارکت 67 درصدی شهروندان که از سوی وزیر دادگستری اعلام شد به هیچ وجه صحت ندارد. این ادعا در حالی بیان شده که انتخابات از سوی شیعیان که 80 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند تحریم شده بود. مردم این انتخابات را « جشن خانوادگی» یا «عروسی خانوادگی» نام نهاده‌اند چرا که فقط آل خلیفه و افراد منسوب به حکومت در آن شرکت کرده بودند.
جمعیت اسلامی الوفاق بحرین اعلام کرده به دلیل گسترده بودن تحریم انتخابات فرمایشی از سوی مردم و بر خلاف ادعاهای رژیم آل خلیفه، حداکثر مشارکت در این انتخابات بین 28 تا 30 درصد بود. به گفته این جمعیت، میزان مشارکت در برخی حوزه‌های انتخاباتی استان شمالی از ۷ درصد و در برخی حوزه‌ها از ۸ درصد هم فراتر نرفت. در برخی حوزه‌های انتخاباتی در پایتخت میزان مشارکت ۸ درصد بود. می‌توان گفت میزان تحریم انتخابات در برخی مناطق به ۹۲ درصد رسید.
بازتاب انتخابات
شبکه خبری «بی.بی.سی» عربی روز شنبه همزمان با روز برگزاری انتخابات در بحرین، در گزارشی نوشت، انتخابات بحرین، جشن انتخاباتی بود یا جشنی خانوادگی؟ «مرآه البحرین» نیز نوشت که انتخابات بحرین به منزله «جشن خانوادگی» است که تنها نزدیکان به دولت به آن دعوت شده‌اند. عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر هم انتخابات در بحرین را به دلیل دستگیری شمار زیادی از مخالفین و ممانعت از حضور جریان‌های معارض، انتخاباتی «غیر آزاد» اعلام کردند. روزنامه انگلیسی گاردین هم نوشت: انتخابات پارلمانی در بحرین به دلیل ممنوعیت فعالیت جمعیت‌های مخالف و حبس ابد شیخ‌علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق و سرکوب و بازداشت سایر مخالفان هیچ‌گونه مشروعیتی ندارد. این روزنامه افزود، حضور ناظران بین‌المللی در این انتخابات ممنوع شده است. این انتخابات در زمانی بسیار سخت برای بحرین برگزار می‌شود چراکه منابع مالی این کشور به خاطر کاهش قیمت نفت به شدت کاهش یافته و تنش‌ها با مخالفان شیعه همچنان ادامه دارد.