kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
رئیس‌دیده‌بان حقوق‌بشر:

آل‌سعود عمدا در حال نابود کردن تمام امکانات غذایی یمن است

رئیس‌سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار پیامی اعلام کرد، عربستان تمامی امکانات غذایی یمن را به صورت عامدانه از بین می‌برد.



سرویس خارجی-

در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اظهارات خود در مورد قتل جمال خاشقجی اعلام کرده که بن‌سلمان نمی‌تواند در این جنایت نقش داشته باشد چرا که وی از جنایت همانند من متنفر است اما یمن به عنوان عرصه‌ای برای کارنامه جنایت‌های یمن معروف شده است. در این ارتباط «کنت راث» رئیس‌سازمان دیدبان حقوق بشر در پیامی اعلام کرد، در پشت پرده محاصره مرگبار، نیروی هوایی عربستان بطور سیستماتیک و آگاهانه و تعمدی تمامی امکانات تولید و توزیع غذا در یمن را نابود کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، وی تاکید کرد، نیروی هوایی عربستان با هدف قرار دادن مزارع کشاورزی، دامداری‌ها،  کارخانه‌های تولید غذا و فروشگاه‌های مواد غذایی این کار را انجام می‌دهد.
 این در حالی است که براساس جدیدترین آمار سازمان ملل، دستکم ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال در یمن به دلیل حملات عربستان به این کشور کشته شده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل نیز 22 میلیون یمنی به غذا و درمان نیاز دارند. از سوی دیگر سازمان غیردولتی «کودکان را نجات دهید» نیز اعلام کرده که تشدید جنگ در یمن به کشته شدن حدود 85 هزار کودک بر اثر گرسنگی یا بیماری منجر شده است.
دیدار‌های نماینده سازمان ملل با سران انصارالله
اما در حالی که حملات وحشیانه عربستان به بندر الحدیده در ساحل غربی یمن همچنان ادامه دارد نماینده سازمان ملل به یمن سفر کرده تا شرایط صلح را بررسی کند. سومین دور مذاکرات طرف‌های یمنی قرار است از ماه آینده میلادی در سوئد شروع شود. در همین ارتباط «مارتین ‌گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل با عبد‌الملک الحوثی در صنعا پایتخت یمن دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار رهبر جنبش انصارالله در مورد درد و رنج حاصل از تجاوز نظامی عربستان به یمن و محاصره اقتصادی این کشور که شهروندان یمنی را هدف قرار داده است، گزارشی ارائه
 داد.
 الحوثی بر اهمیت اراده و صداقت نیروهای متجاوز برای حل و فصل سیاسی بحران به دور از هر گونه دروغگویی و عدم شفافیت که در مذاکرات قبل اتفاق افتاد، تاکید کرد. وی به اقدامات ائتلاف سعودی - اماراتی علیه یمن از جمله ضربه زدن به پول ملی این کشور، محاصره و ممانعت از ورود کالاهای ضروری و اساسی به شهروندان یمنی‌اشاره کرد و خواستار پایان دادن به این اقدامات شد. «مارتین‌گریفیتس» با «مهدی المشاط» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن نیز دیدار کرد. پس از این دیدارها نماینده سازمان ملل وارد الحدیده
 شد.
 فرستاده ویژه سازمان ملل در سخنانی از اعلام آمادگی انصارالله برای صلح میان طرف‌های درگیر در این کشور خبر داد. در همین ارتباط سازمان ملل متحد دیروز اعلام کرد که آمادگی دارد تا نقش ناظر در مدیریت بندر الحدیده در غرب یمن را ایفا کند.
فرودگاه نجران همچنان تعطیل
از سوی دیگر فرودگاه نجران عربستان که به دلیل نگرانی از واکنش یمنی‌ها به حملات سعودی سه سال است تعطیل شده،‌ همچنان تعطیل است و مقامات سعودی ازسرگیری کار آن را تکذیب کردند.
به گزارش فارس، سازمان هواپیمایی عربستان اعلام کرد اخبار و شایعات ازسرگیری کار فرودگاه نجران صحیح نیست و این فرودگاه همچنان تعطیل است. در روزهای اخیر در رسانه‌های سعودی شایعه شده بود که فرودگاه نجران که سال 2015 و در پی جنگ نظامی عربستان علیه یمن و واکنش موشکی یمنی‌ها تعطیل شده بود، به زودی کار خود را از سر می‌گیرد اما مقامات سعودی این شایعه را تکذیب کردند.