kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۷۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
روزخونین در پاکستان

تروریست‌ها به مسجد، بازار و کنسولگری چین حمله کردند

سه حمله انتحاری و تروریستی در پاکستان، تاکنون بیش از ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.




به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، براثر یک عملیات انتحاری که دیروز جمعه در بازاری شلوغ در منطقه خیبرپختون‌خواه، واقع در شمال غرب پاکستان (ناحیه اورکزای) رخ داد، بیش از ۲۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.
طی این عملیات، یک عامل انتحاری با موتورسیکلت خود را میان جمعیتی که برای یک فستیوال در بازار شلوغ این منطقه تجمع کرده بودند، منفجر کرد.
یکی از مقام‌های محلی تعداد تلفات و زخمی‌ها را به ترتیب ۲۵ و ۳۰ نفر اعلام کرده است.
هنوز جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده و هیچ گروهی نیز مسئولیت این عملیات را که در ناحیه اورکزای، در شمال غرب پاکستان رخ داده، برعهده نگرفته است.
این حمله همزمان با انفجار و تیراندازی در نزدیکی کنسولگری چین در کراچی که گروه موسوم به «ارتش آزادی بخش بلوچستان» آن را برعهده گرفته، روی داده است.برپایه گزارش خبرگزاری‌ها صبح دیروز سه عامل انتحاری به کنسولگری چین در کراچی پاکستان حمله کردند که در پی این حمله صدای تیراندازی و انفجار از این محل شنیده می‌شد. طبق تصاویر تلویزیونی، ستونی از دود نیز در محل درگیری به هوا برخاست.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سه مرد مسلح که قصد داشتند وارد کنسولگری چین در کراچی شوند به سمت گارد حفاظت در مقابل ساختمان کنسولگری آتش گشودند.
براساس گزارش رسانه‌های محلی و مقام‌های مطلع، همه افراد داخل کنسولگری سالم هستند اما گفته می‌شود که دو تن از اعضای گارد حفاظت کشته شده‌اند. تلویزیون محلی ARY پاکستان نیز گزارش داد که عاملان حمله توسط پلیس کشته شدند.
 گروه شبه‌نظامی«ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و سخنگوی این گروه به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما این حمله را انجام داده‌ایم و اقداماتمان نیز ادامه می‌یابد؛‌ چینی‌ها در حال غارت منابع ما هستند.»در همین حال «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان خواستار تحقیقات کامل درباره این حمله و عوامل و انگیزه‌های آنها شده است.
در بیانیه دولت پاکستان آمده است: «چنین اقداماتی هیچگاه نمی‌تواند روابط میان پاکستان و چین را خدشه دار کند.»چین به عنوان نزدیکترین متحد پاکستان، میلیاردها دلار در قالب وام و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پاکستان در چارچوب طرح ابتکاری «کمربند و جاده» هزینه کرده است.بلوچستان برای سال‌ها صحنه فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ و همچنین گروه‌های اسلامگرا و درگیری خشونت‌آمیز آنان با نیروهای امنیتی و همچنین بمب‌گذاری و قتل‌های دارای انگیزه‌های فرقه‌ای بوده است.
تروریست‌ها یک مسجد را هم در این کشور مورد حمله قرار داده و شماری از نمازگزاران را به شهادت رساندند.
انفجار در ولایت خوست افغانستان
از سوی دیگر بر اثر انفجار در یک مسجد، واقع در ولایت خوست در شرق افغانستان دست‌کم 26 تن کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش رویترز،یک مقام امنیتی گفته «انفجار دیروز داخل یک مسجد که در یک پایگاه ارتش افغانستان در منطقه «اسماعیل‌خِل» ولایت خوست واقع است روی داد.»
این انفجار زمانی به وقوع پیوست که حاضران در مسجد مشغول برگزاری نماز جمعه بودند.