kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۶۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

شیخ الازهر مصر ژنرال السیسی را «وابسته استعمار» نامید

رئیس‌جمهوری مصر و شیخ الازهر در کنفرانسی به جنگ لفظی با یکدیگر پرداختند که این مسئله موجب شد شیخ الازهر شک‌کنندگان درخصوص ارزش‌های سنت نبوی و جانشینان و پیروان ایشان را وابستگان استعمار بداند.

به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما به نقل از روزنامه القدس العربی، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور و احمد الطیب شیخ الازهر مصر در مراسمی که وزارت اوقاف مصر به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار کرد به جنگ لفظی علیه یکدیگر پرداختند. الطیب در سخنرانی به این مناسبت گفت: «‌مدعیان و شک‌کنندگان درخصوص ارزش‌های سنت نبوی و جانشینان و پیروان ایشان... وابستگان استعمار هستند.» این سخنان الطیب موجب شد السیسی واکنش نشان دهد. این ژنرال گفت: «‌در طول تاریخ همواره علیه دین اسلام توطئه می‌شده است و اختلافات و کشمکش‌های مردم نیز از زمانی که خداوند بشر را خلق کرد وجود داشته است...ما باید با ارائه چهره‌ای زشت از اسلام مقابله کنیم تا چهره‌ای واقعی از دین مبین اسلام از مصر به بیرون نشان داده شود.
 این چهره باید حقیقت اسلام باشد نه آنچه که در کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ها همواره نقل می‌شود.‌»
السیسی همچنین گفت: «‌وظیفه ما در قبال کشورمان اقتضا می‌کند با تروریسم مقابله کنیم.» «‌از علما و روشنفکران می‌خواهم برای ایفای نقش روشنگرانه خود تلاش بیشتری به خرج دهند. مشکل جهان اسلام ارائه قرائتی‌اشتباه از مفاهیم دین اسلام است... کسانی که برداشت درستی از تعالیم نبی اسلام (ص) ندارند دچار سوء فهم و سوء تفسیر شده‌اند... و فراتر از قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) رفته‌اند.»
شیخ الازهر دوباره به این اظهارات پاسخ داد و با انتقاد از کسانی که خواستار فاصله گرفتن از سنت هستند و صرفاً بر اتکا به قرآن کریم اصرار دارند گفت: «‌این گونه فراخوانی‌ها در عصر ما از اواخر قرن نوزدهم از هند آغاز شده است. کسانی که چنین مطالبی را مطرح می‌کردند افرادی بودند که وابستگی‌شان به استعمار علنی
بود.
 آنها ادعا می‌کردند که سنت در اسلام هیچ ارزشی ندارد و فقط قرآن منبع دین است... این درحالی است که به طور مثال اصل نماز خواندن در قرآن مصرح است اما حتی یک آیه درباره کیفیت نمازهای پنجگانه و تعداد رکعات و سجده‌ها و شکل ظاهری آن از تکبیره الاحرام گرفته تا سلام و تشهد پایانی وجود ندارد.» وی تاکید کرد، اگر از کسانی که سنت را رد می‌کنند خواسته شود دلیلی درخصوص نحوه فعلی نماز خواندن مسلمانان ارائه کنند احتمالاً خواهند گفت قرآن فقط به اقامه نماز امر کرده است و شکل نماز خواندن را باید رئیس‌جمهور و مشاورانش به اقتضای زمان و مکان مشخص کنند! این گونه افراد که وابسته به استعمار بودند آیات جهاد را انکار می‌کردند و فتوای حرام بودن مقابله با استعمار را ‌می‌دادند.