kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۶۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
کارشناس سازمان ملل برای چندمین بار:

22 میلیون نفر در یمن غذا و دارو ندارند!

گزارش‌های جدید سازمان‌های حقوق بشری حکایت از وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی، معیشتی و بهداشتی یمن دارند. طبق گزارش سازمان ملل 22 میلیون یمنی احتیاج به غذا و درمان دارند.



سرویس خارجی -

اوضاع یمن به نقطه «بسیار خطرناکی» رسیده است. قحطی و بیماری در یمن بزرگ‌ترین فاجعه بشری را رقم زده است. حملات وحشیانه ائتلاف سعودی در کنار محاصره سه ساله باعث خلق یک تراژدی در یمن شده است. در این ارتباط یکی از کارشناسان سازمان ملل متحد اوضاع معیشتی و بهداشتی یمن را به دلیل جنگ عربستان علیه این کشور، خطرناک خواند و گفت میلیون‌ها نفر در یمن به غذا دسترسی ندارند.
به گزارش العالم، «آسترید استکلبرگ»، کارشناس سازمان ملل متحد سه شنبه اعلام کرد که مردم یمن در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کند.
 وی که در همایش «ایجاد جوامع مسالمت‌آمیز در کشورهای درگیر با جنگ مانند سوریه، لیبی و یمن» سخنرانی می‌کرد، گفت: «بیش از ۲۲ میلیون نفر در یمن به غذا، درمان و نیازهای ضروری احتیاج دارند». کارشناس سازمان ملل متحد گفت که گزارش‌های متعلق به قشرهای مختلف جامعه یمن «دقیق» است و بسیاری از شهروندان این کشور در مرحله خطرناکی هستند.
او افزود: «بیماری وبا میلیون‌ها نفر از شهروندان یمن را تهدید می‌کند و این بیماری بزرگ‌ترین بحرانی است که با آن درگیر هستند.» آسترید استکلبرگ همچنین گفت که یمن بزرگ‌ترین کانون انتشار وبا در قرن 21 است و باید با همکاری جمعی حل شود.
قربانی شدن 85 هزار کودک یمنی براثر گرسنگي
از سوی دیگر سازمان غیر‌دولتی «کودکان را نجات دهید» روز چهارشنبه اعلام کرد تشدید جنگ در یمن به کشته شدن حدود 85 هزار کودک بر اثر گرسنگی یا بیماری منجر شده است. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد از آمارهای سازمان ملل متحد برای ارزیابی میزان مرگ ناشی از سوء تغذیه شدید و بیماری در کودکان کمتر از پنج سال استفاده کرده است.
براساس آمارهاي این سازمان، از 2015 تا 2018 حدود 84 هزار و 701 کودک بر اثر گرسنگی یا بیماری در يمن جان خود را از دست داده‌اند. شمار زيادي از کودکان نيز براثر حملات مرگبار در این کشور فقیر شبه جزیره عربستان کشته
 شده‌اند.
تامر کرولوس مدیر سازمان «کودکان را نجات دهيم» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «ما از این موضوع که حدود 85 هزار کودک بر اثر گرسنگی جان باخته اند، وحشت‌زده شدیم. به ازای هر کودکی که بر اثر بمب و گلوله کشته می‌شود ده‌ها کودک نيز بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند و اين در حالي است که می‌توان از آن جلوگیری
کرد.»