kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۶۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد

قاچاق ۳ میلیارد لیتر سوخت در سه ماه اخیر

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سه ماه اخیر، حدود 3 میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبدالله هندیانی اظهار کرد: با اقدامات کنترلی وزارت نفت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استان‌های مرزی، این رقم اکنون ۲ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.
وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در ابتدای امسال افزود: این موضوع موجب شد با توجه به اختلاف قیمت سوخت یارانه‌ای داخل کشور و سوخت فوب منطقه، قاچاق سوخت افزایش یابد.
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: بر اساس برآورد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه ماه اخیر، حدود 3 میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده است.
هندیانی افزود: با کنترل کدینگ کارت‌های سوخت شناور و مهاجر، بیش از 150 تا 160 هزار کارت مهاجر ابطال شده است و وزارت نفت هم در حال احیای کارت‌های سوخت است.
گفتنی است یکی از دلایل افزایش قاچاق، حذف کارت الکترونیکی از سیستم توزیع سوخت بود. با این حال پس از 5 سال حمله وزارت نفت زنگنه به طرح سهمیه‌بندی بنزین، به تازگی روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام می‌شود.
طرح سهمیه‌بندی سوخت و تحویل سوخت با کارت الکترونیکی، یکی از پروژه‌های موفقی بود که در دولت دهم اجرا شد. پس از اجرای این پروژه، برخی کشورهای همسایه با مشکل کمبود بنزین مواجه شدند که نشان از پایان حجم بالای قاچاق داشت.
با این حال وزارت نفت دولت روحانی از حدود سه سال قبل به طور جدی علیه کارت سوخت موضع‌گیری می‌کرد و همین فشارها باعث شد کارت سوختی که هزینه بسیاری برای آن انجام شده بود، بی‌خاصیت شود. پس از کنار گذاشتن طرح سهمیه‌بندی سوخت از طرف دولت، میزان مصرف بنزین در کشور نگران‌کننده شده و با رد شدن از مرز حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز، چراغ خطر این مشکل هم روشن گردیده
 است.