kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱

اولین فایل صوتی از جزئیات قتل خاشقجی منتشر شد

دولت ترکیه به وعده خود عمل کرد و اولین فایل صوتی از جزئیات قتل هولناک منتقد سعودی در کنسولگری عربستان را به مدت 14دقیقه منتشر کرد.



همان‌طور که وزیر دفاع و رسانه‌های ترکیه وعده داده بودند، بخش‌هایی از فایل صوتی مربوط به روز قتل «جمال خاشقی» رسانه‌ای شده و در دسترس عموم قرار گرفت. بخش‌های منتشر شده البته حاوی صوت زمان قتل وی نیست و فقط چند جمله از مجادلات لفظی بین خاشقجی و افرادی که به نظر می‌رسد قصد صدمه‌زدن به وی را دارند، می‌باشد. در این بخش کوتاه از فایل صوتی که توسط پایگاه شبکه «هابرترک» منتشر شده، شنیده می‌شود که خاشقجی در «بخش الف» کنسولگری می‌گوید: «دست من را رها کنید! چه می‌کنید؟» این بخش مربوط به صدور روادید است که هفت دقیقه از فایل صوتی در آنجا ضبط شده است. سپس در طول 7 دقیقه بعدی نیروهای سعودی با یکدیگر درباره اینکه خاشقجی جاسوس است صحبت می‌کنند.سپس آنها خاشقجی را به بخش «ب» که بخش اداری کنسولگری است می‌آورند. در این بخش 4دقیقه‌ای نشان می‌دهد که دو طرف ابتدا با هم صحبت می‌کنند سپس درگیری آغاز می‌شود و فریادهای بلندی به گوش می‌رسد. در این مرحله صدای «ماهر عبدالعزیز مطرب» شنیده می‌شود که محافظ شخصی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان است. به محض اینکه خاشقجی را وارد بخش «ب» می‌کنند، محافظ شخصی بن سلمان می‌گوید: «ای خائن، جواب کارهایی که کرده‌ای را خواهی داد.» خبرنگار ترکیه‌ای می‌نویسد: «طبق اطلاعاتی که من دارم، بخش «ب» برای شکنجه مناسب نیست و لذا باید خاشقجی را به جای دیگری برده باشند.» سپس خاشقجی به یک اتاق دارای عایق صوتی و رمزگذاری شده برده می‌شود و که بخش «سی» است. در این فاصله 19 بار خط مستقیم از عربستان زنگ می‌خورد که 4 تماس با «سعود القحطانی»، مشاور ویژه محمد بن سلمان برقرار می‌شود. در یکی از این تماس‌ها مطرب به القحطانی می‌گوید: «به رئیست بگو کار تمام شد.» نخستین تماس 13دقیقه پس از ورود خاشقجی برقرار شده است.
 در مدتی که این افراد به بخش «سی» رفته‌اند سکوتی طولانی در نوارها ضبط شده است. این سکوت که 11 دقیقه پس از فریادها آغاز می‌شود 1ساعت و 50 دقیقه به طول می‌انجامد. سپس صدای سه سعودی که باهم به سرعت از راه پله می‌گذرند شنیده می‌شود. یکی از آنها صدای یک متخصص آی تی است می‌گوید بخش «الف»را ببندیم و محتوای فیلم دوربین‌ها را چک کنیم. به همین دلیل است که بازرس دادستانی ترکیه و نیروهای ترکیه هیچ‌گونه اطلاعاتی از دوربین‌های داخلی کنسولگری به دست نیاورده‌اند.در هفته‌های اخیر مشخص شده مصطفی المودینی 57 ساله که مهندس است پس از کشتن خاشقجی لباس‌های او را پوشیده و سوار بر یک تاکسی به محله سلطان احمد می‌رود. صدای مودینی در هنگام پوشیدن لباس‌های خاشقجی جمله غریبی بر زبان می‌آورد: «چقدر وحشتناک است لباس‌های کسی را بپوشی که 20 دقیقه پیش او را کشته ای.» او سپس می‌کوشد کفش‌های خاشقجی را به پا کند اما کفش‌ها اندازه پایش  نمی‌شود و به همین خاطر از پوشیدن کفش‌ها صرف نظر می‌کند و با کفش‌های خودش از کنسولگری خارج می‌شود.
ترامپ قصد ذبح گاو شیرده را ندارد
در روزهای گذشته اسناد زیادی در مورد دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی منتشر شده است. مهم‌ترین سند در این مورد را روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد که در گزارشی اعلام کرد که سازمان سیا به این نتیجه رسیده که محمد بن‌سلمان عامل اصلی قتل خاشقجی است. اما این مسئله نیز باعث نشده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بن‌سلمان را به عنوان قاتل معرفی کند و دست از حمایت وی بردارد. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در محافل خصوصی ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را «واقعاً بد» توصیف کرده ‌اما گفته که کشورهای دیگر هم «کارهای بد زیادی» انجام می‌دهند. پایگاه «اکسیوس» به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داده ترامپ بلافاصله بعد از ترور این روزنامه‌نگار به عنوان اقدامی «واقعا بد» گفته است: «کشورهای دیگری مثل چین هم کارهای بد زیادی انجام می‌دهند.» طبق این گزارش، ترامپ همچنین در جمع دستیارانش گفته فکر می‌کند با توجه به اقدام‌های وحشیانه کشورهایی مانند چین، مضحک است که مردم این‌قدر اقدام عربستان درباره قتل یک نفر را بزرگ می‌کنند. ترامپ همچنین با صدای بلند از دستیارانش پرسیده چرا آمریکا باید در ماجرای قتل خاشقجی به جانبداری از یک طرف بپردازد، حال آنکه او اصلا شهروند آمریکا نبوده و قتل هم در آمریکا اتفاق نیفتاده است.
خط و نشان کشیدن عادل الجبیر
از سوی دیگر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط اعلام کرد، گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اینکه ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، کاملا بی‌اساس بوده و دولت عربستان قاطعانه آنها را رد می‌کند. وی ادعا کرد، مقامات ترکیه به ریاض اعلام کرده‌اند، مقصودشان از اظهاراتی که در آن یک شخص عالیرتبه را به صدور دستور قتل خاشقجی متهم کردند، بن سلمان نیست.
الجبیر گفت‌: «عربستان قاطعانه هر گونه ادعا درباره ولیعهد را رد می‌کند و رهبری این کشور یعنی سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد خط قرمز ما هستند و هرگز اجازه نخواهیم داد این رهبری از سوی هر طرفی و به هر بهانه‌ای که باشد خدشه‌دار شود. خدشه دار شدن رهبری به منزله وارد شدن آسیب به مردم و کشور است.»