kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
بر اساس گزارش‌ اروپایی‌ها

کشورهای عضوFATF کانون پولشویی جهان هستند

وزیر امورخارجه در حالی مدعی پولشویی گسترده در اقتصاد ایران شده که به اذعان منابع رسمی، بیش از ۹۰ درصد بانک‌های بزرگ اروپایی و همچنین کشور کانادا به طور سیستماتیک به پولشویی آلوده هستند.




به گزارش خبرگزاری مهر، به اذعان منابع رسمی، بیش از ۹۰ درصد بانک‌های بزرگ اروپایی و همچنین کشور کانادا به‌طور سیستماتیک به پول‌شویی آلوده هستند و حتی کشور استونی، بهشت پول‌شویی جهان لقب گرفته است. این کشورها که عمدتاً عضو رسمی FATF هستند هیچ‌گاه در لیست کشورهای پرخطر قرار نگرفته‌اند.
طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، دوسوم بانک‌های کانادا استانداردهای پولشویی را رعایت نمی‌کنند و این کشور مهد پولشویی در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. شرایط نامطلوب پولشویی در کانادا در حالی است که این کشور عضو رسمی نهاد FATF است.
همچنین به گزارش نشریه ویک، ۱۸ بانک بزرگ اروپایی از مجموع ۲۰ بانک اروپایی در یک دهه گذشته به علت عدم رعایت قوانین پولشویی متحمل جریمه‌های سنگینی شده‌اند. ۵ بانک بزرگ اروپا شامل «HSBC» و «بارکلیز» بریتانیا، «بی ان پی پاریباس» و «سوسیته جنرال» فرانسه و «سانتاندر» اسپانیا ازجمله بانک‌هایی هستند که به فعالیت‌های پولشویی آلوده‌ شده‌اند. قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان ازجمله اعمال مجرمانه‌ای است که در سطح وسیعی توسط بانک‌های اروپایی منجر به پولشویی می‌شود و تنها بخش اندکی از این جرائم رسیدگی و اعمال قانون می‌شود.دونالد تون، یکی از مدیران اداره جرم بریتانیا، پولشویی را یکی از بزرگ‌ترین معضلات اروپا می‌داند و حجم آن را بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد پوند در سال برآورد کرده است.
 به نقل از خبرگزاری رویترز، کشور کوچک 1/3میلیون نفری استونی نیز از این قافله جا نمانده است و بر اساس آمار بانک مرکزی این کشور در طول ۱۰ سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار پولشویی در بانک‌های این کشور صورت گرفته است و این کشور، لقب پایتخت پولشویی جهان و بهشت قاچاقچیان انسان و اسلحه را یدک می‌کشد. هرچند استونی عضو رسمی FATF نیست اما بر اساس معاهده MONEYVAL فعالیت می‌کند اما FATF که سالیانه لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه‌گذاری را منتشر می‌کند، این کشور را که بیش از ۴ برابر تولید ناخالص ملی و تجارت خارجی خود پولشویی انجام می‌دهد را جز کشورهای پر ریسک نمی‌داند و نکته جالب‌تر آن‌که فایننشال آبزرور نوشت، بر اساس شاخص خطر پولشویی (AML)، این کشور بعد از فنلاند دومین کشور مطلوب در پایین بودن خطر پولشویی است.
براساس آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد واژه جذاب مبارزه با پولشویی که تردیدی نیست باید به مقابله با آن پرداخت، در عرف بازارهای مالی جهان از اتحادیه اروپا گرفته تا هنگ‌کنگ و سایر بازارها تنها ابزاری برای کنترل و عقب نگه‌داشتن سایر کشورها در تجارت و اقتصاد است و عزم جدی برای مبارزه با این پدیده شوم در نهادهای فراملی ازجمله FATF دیده نمی‌شود و کشورهای رسمی و غیررسمی این نهاد به‌طور سیستماتیک آلوده به این پول‌های کثیف هستند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به تازگی از پول‌شویی گسترده‌ای در کشور خبر داده و مدعی شده که مخالفان شفافیت مالی و منتقدانFATF، ذی‌نفعان این عدم شفافیت مالی در کشور هستند. وی در سخنان خود مدعی شده بود مخالفت با الحاق ایران به FATF از سوی باندهای پولشویی با حجم چندهزار میلیارد تومانی انجام می‌شود و پیوستن به آن می‌تواند از بروز چنین پولشویی‌هایی در اقتصاد ایران جلوگیری کند.
فارغ از اتهامی که وزیر امور خارجه به منتقدان - که بسیاری شان متخصص و اهل فن در حوزه پولشویی هستند- وارد کرده و در جای خود جای تامل و بحث دارد، سؤال این است که آیا به‌راستی FATF یک مرجع صلاحیت‌دار برای مبارزه جدی با پول‌شویی است و کشورهای عضو این نهاد از شفافیت کامل مالی برخوردار هستند؟