kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
در دیدار وزیر خارجه انگلیس

شمخانی: مبارزه ایران با تروریسم نبود، داعش امروز همسایه اروپا بود

به گزارش فارس، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس که در رأس هیئتی بامداد دوشنبه وارد تهران شد، در محل وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.




وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلیس در این دیدار جنبه‌های مختلف روابط و مناسبات دوجانبه، از جمله مسائل مرتبط با ساز و کار مالی اروپا موسوم به SPV، برای پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار دادند. طرفین همچنین درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، از جمله لزوم تسریع در پایان دادن به جنگ در یمن و نیز سایر روندهای جاری در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر خارجه انگلیس همچنین با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار با انتقاد از عدم همکاری مناسب اتحادیه اروپا در شرایط خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گفت جمهوری اسلامی ایران با توجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر گفتار و رفتار ناشایست آمریکا بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود تصمیمات لازم را در مقابله با این اقدام و امکان بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.
وی همچنین گفت که سطح فعلی روابط اقتصادی بین دو کشور و تسهیل روابط بانکی در این زمینه رضایت‌بخش نیست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و تاکید بر جدیت کشورمان در مبارزه مستمر با تروریسم، تصریح کرد: در صورتی که سیاست‌ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی و تقدیم ده‌ها شهید در مقابله با تروریسم  انجام نشده بود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و همسایه اروپا محسوب می‌شد.
انتقاد شمخانی از عدم برخورد قاطع
دولت انگلیس با رسانه‌های حامی تروریست‌ها
شمخانی با غیر قابل قبول دانستن عدم برخورد قاطع دولت انگلیس با شبکه‌های رسانه‌ای حامی گروه تروریستی که زنان و کودکان بیگناه را در اهواز به شهادت رساندند، تأکید کرد: این انتظار از دولت انگلیس وجود دارد که موضع خود در قبال لزوم مقابله با تروریسم و نقض حقوق بشر را به صورت شفاف اعلام و سیاست‌های اعمالی خود را نیز مطابق با آن دنبال کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین، خاطرنشان کرد: چشم پوشیدن از جنایت‌های فجیع کشورهای متجاوز سعودی و امارات در یمن و محاصره اقتصادی مردم مظلوم این کشور با هدف حفظ منافع اقتصادی، بیانگر اعمال استاندارد دوگانه و قابل معامله بودن جان انسان‌ها در نظر مقامات کشورهای اروپایی و
آمریکاست.