kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

از بوسیدن دست دانشمندان جوان کشور تا دفاع تمام قد از «پاول دوروف»



رضا صفری
وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در مورد ماهواره سنجشی پیام امیرکبیر نوشته است: «چه لذتی بالاتر از اینکه افتخار آفرینی دانشمندان جوان کشور را تماشا کنی؟ امروز ماهواره سنجشی پیام امیرکبیر با هدف توسعه ایران دیجیتال با دقت تصویربرداری بالا برای پردازش‌های محیط‌زیستی و کشاورزی آماده پرواز شد؛ سپاس از شما عزیزان، دست‌های توانمندتان را می‌بوسم.»
بهتر بود که وزیر ارتباطات این عرض ارادت را نسبت به «پاول دوروف» مدیر پر خیر و برکت تلگرام هم ابراز می‌کردند؛ کسی که کمک کرد تا ما از نعمت شبکه اجتماعی محروم نباشیم! چون بنابر استدلال یکی از مخالفان ملی شدن صنعت نفت در ایران، ایرانی جماعت حتی آفتابه گِلی هم نمی‌تواند بسازد، چه برسد به یک پیامرسان ساده!!!
واقعاً از آن دسته منت‌هایی است که خارجی‌ها بر ما گذاشتند! و وزارت ارتباطات دولت اعتدال را راحت کردند تا به جای زحمت تولید پیامرسان ایرانی، لقمه آماده را بگیرند و در دهان میلیون‌ها ایرانی بگذارند؛ پهنای باند کشور را به تلگرام بدهند تا با همه نواقصی که در ابتدا داشت بتواند خود را به قدری بزرگ کند که حالا باید منت او را بکشیم تا اطلاعات تروریست‌ها را در اختیار ما قرار دهد.
 باید دست «پاول دوروف» را بوسید که به لیست امید کمک کرد تا با استفاده از کانال‌های معاند جمهوری اسلامی، در مجلس شورای اسلامی و در شورای شهر تهران رأی بیاورند و روحانی نیز باید بخشی از پیروزی خود در انتخابات را مدیون او بداند؛ اگر تلگرام به ایران نیامده بود چگونه مردم فریب وعده‌ها را می‌خوردند؟! اگر تلگرام به ایران نیامده بود شاید اکنون جناب جهرمی جای دیگری بودند.
از آن طرف مدیر تلگرام نیز باید دست و پای آذری جهرمی و روحانی را ببوسد؛ دولت یازدهم و دوازدهم با وارد کردن تلگرام به فضای مجازی کشور نقش زیادی در فراگیر شدن آن داشت؛ بنابر نظر متخصصین، اگر فیلترینگ تلگرام در ایران ادامه پیدا می‌کرد، تلگرام میلیاردها دلار ضرر می‌کردو از آنجایی که طبق آمار، بیشتر کاربران آن را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند، با خروج یک باره آنها، تلگرام ضربه مهلکی می‌خورد و شاید توانایی این را نداشت تا برای نسخه x و بلاک چین اقدام کند؛ هر چند این فرضیه با احتمال اینکه دوروف از جای دیگر نیز تغذیه می‌شود، قابل تأمل است اما در نهایت با دور زدن فیلترینگ تلگرام به کمک دولت ایران توانست از این خطر در امان بماند.
علاوه‌بر این در عمل با دور زدن فیلترینگ تلگرام به وسیله هاتگرام و تلگرام طلایی و تمدید مهلت فعالیت این دو فیلتر شکن با بهانه‌های مختلف، یک نوع تنفس مصنوعی به مدیر تلگرام داده شده تا نسخه بلاک چین و خطرناک تلگرام که در زمینه ارز هم ورود پیدا می‌کند، در آینده پای خود را در میان ایرانیان باز کند.
جای تعجب است که دولت آمریکا و رسانه‌های اسرائیل در مورد فیلتر شدن تلگرام در ایران موضع می‌گیرند و از آزادی بیان در ایران حمایت می‌کنند! که دلیل این حمایت جای سؤال دارد.
غفلت دولت از بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی
ممکن است گفته شود که پیامرسان‌های ایرانی ظرفیت لازم را ندارند و یا اینکه نباید شبکه‌های اجتماعی منحصر به داخلی‌ها باشد و باید فضای رقابتی وجود داشته باشد؛ جواب این است که این نوع استدلال در واقع فرار رو به جلو است.
امروزه شبکه‌های اجتماعی تأثیرات مستقیم بر امور کلان مانند امنیت و اقتصاد و فرهنگ دارند؛ در امور کلان این حاکمیت‌ها هستند که باید پروژه‌ای را تعریف کنند؛ از ابتدای ورود شبکه‌های اجتماعی، با توجه به اهمیت قضیه، این وظیفه دولت بود که یا زیرساخت لازم را به شرکت‌های خصوصی بدهد (نه اینکه بعد از سال‌ها تازه به فکر تقویت آنها بیفتد) و یا اینکه خود وارد گود شود و یک پیامرسان فراگیر ملی ایجاد کند.
وجود شبکه‌های اجتماعی مانند موشک‌ها و تجهیزات نظامی است؛ دولت و نظام نمی‌تواند در دنیایی که هر لحظه تهدیدات نظامی وجود دارد، به بهانه عدم ورود بخش خصوصی و یا کارایی نداشتن ادوات بخش خصوصی خود را کنار بکشد؛ بلکه این وظیفه دولت است که مهمات و موشک تهیه کند؛ این امور شوخی بردار نبوده و مانند واردات چوب بستنی، سوزن، دسته بیل و...نیست که بخواهیم منتظر بخش خصوصی باشیم.
ورود خودروی خارجی ممنوع؛ پیامرسان آزاد!
چگونه است که دولت با سوءاستفاده از عنوان حمایت از تولید داخلی، خودروهای تاریخ مصرف گذشته به مردم می‌دهد و برای ورود خودروهای ایمن و روز دنیا، به دنبال تعرفه‌های سنگین و یا ممنوعیت واردات است؟
امروزه میلیاردها دلار ارزش سهام و سود شرکت‌های فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنیا، به هیچ عنوان قابل مخفی کردن نیست؛ بنابراین اقتصاد فضای مجازی به مراتب بیشتر از صادرات پسته و انار و... اهمیت دارد؛ باید نگرش خود را تغییر داد و ایمان داشت که همان جوان ایرانی که با محاسبه‌های پیچیده می‌تواند ماهواره به آسمان بفرستد، به طور قطع توانایی عرض اندام در فضای مجازی را هم خواهد داشت و تولید یک پیام‌رسان با کیفیت در مقابل پرتاب ماهواره اصلاً قابل قیاس نیست.
 البته نباید از جوان ایرانی که تازه قدم در این راه برداشته انتظار داشته باشیم یک شبه ره صد ساله را برود؛ همان طور که دولت به تلگرام فرصت داد تا در این سال‌ها نواقص خود را برطرف کند! به ایرانی‌ها نیز باید فرصت بدهد و به بهانه دسترسی آزاد به اطلاعات، فضای مجازی و اطلاعات کشور را به دست بیگانگان نسپرده و شانه خالی نکند.
بنابراین باید به وزیر محترم ارتباطات گفت که اگر دست جوانان فعال در حوزه it را نبوسد مشکلی ندارد اما مواظب باشد تا با تصمیم‌گیری‌های غلط کمر آنها را نشکند.