kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

موج تازه برکناری‌ها در راه کاخ سفید/ترامپ: احتمالا 5 نفر دیگر می‌روند

علی رغم اخراج یا استعفای بیش از 40 تن از مقامات دولتی در طی دو سال گذشته، دونالد ترامپ، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته احتمالا بین سه تا پنج تغییر دیگر در پست‌های ارشد در راه است.


سرویس خارجی-

طی دو سال گذشته بیش از 40 تن از مقامات ارشد و میانی دولت ترامپ یا برکنار یا مجبور به استعفا شده‌اند. کار کردن با یک نژادپرست خودرای در کاخ سفید چندان کار ساده‌ای نیست. چندی پیش نیویورک تایمز از قول یک مقام ارشد دولت ترامپ نوشته بود گروه کودتا علیه ترامپ در کاخ سفید شکل گرفته است.
حالا ترامپ در جدیدترین مصاحبه خود با فاکس نیوز رسانه خبری مورد علاقه‌اش، خبر از تغییرات جدید در دولتش داده است. بر اساس این گزارش، «کریستن نیلسن»، وزیر امنیت داخلی و «جان کلی»، رئیس‌ کارکنان کاخ سفید از جمله تغییرات احتمالی هستند.
ترامپ به فاکس‌نیوز گفته: «من به سه یا چهار یا پنج جایگاه برای تغییر فکر می‌کنم. با این حال ممکن است در نهایت تنها دو تغییر صورت پذیرد. من این را می‌خواهم [و] به انعطاف‌پذیری نیاز دارم.» وی درخصوص نیلسن گفت که او فردی باهوش است اما آن‌قدر که او می‌خواسته در کارش قاطع نبوده است: «من می‌خواهم او قاطع‌تر باشد و باید ببینیم در نهایت چه خواهد شد؟ اما [به هر حال] من می‌خواهم او خیلی قاطع باشد.»
وقتی از ترامپ درخصوص شانس بقای وزیر امنیت داخلی سؤال شد، وی گفت که او هنوز شانس بقا دارد اما افرادی که کاخ سفید را در دوران او ترک کرده‌اند، موفق بوده‌اند. ترامپ این را هم گفت که «شما کاخ سفید را ترک می‌کنید در حالی که برای خود اسم و رسمی دست و پا کرده‌اید. کسانی که دولت را ترک کرده‌اند موفق بوده‌اند.... من دوست داشتم او درخصوص مرزها قاطع‌تر باشد.» وی درخصوص جان کلی، رئیس‌ کارکنان کاخ سفید هم اینگونه سخن گفت: «در حالی که کلی خوب کار می‌کند و با او به خوبی کنار می‌آید اما بعضی چیزها آن‌طور که باید نیستند. او کارهایی می‌کند که من دوست دارم و کارهایی می‌کند که مورد علاقه من نیست.... بعضی چیزها هستند که در توان او نیستند. تقصیر ندارد، در توانش نیست!» ترامپ در ادامه گفت، اگرچه روزهای خوبی با کلی داشته اما در برخی موارد هم از وی خوشش نمی‌آید.
یکی دیگر از موضوعات طرح شده در این گفت‌وگو مسئله تحقیقات بر سر موضوع دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا بود. ترامپ که اخیرا وزیر دادگستری را برکنار کرده، گفت که اگر «متیو ویتیکر»، سرپرست این وزارتخانه بخواهد فعالیت‌های رابرت مولر، بازرس ویژه این پرونده را محدود کند، او دخالتی نخواهد کرد. ترامپ همچنین به عملکرد خودش «+A» داد و گفت: «فکر می‌کنم که کار بزرگی انجام می‌دهم. من به خودم این نمره را می‌دهم.»