kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
جامعه‌شناس آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان اعلام کرد

خصوصیت ترامپ در یک کلام؛ نفرت از دموکراسی، عاشق دیکتاتوری




اشاره:
آمریکای تحت حاکمیت ترامپ، دوران خوشی را سپری نمی‌کند. تفکرات فاشیستی و نژادپرستانه وی، گسترش یافته و هرچه نژادپرست و سفیدبرتر پندار در این کشور هست را به سمتش کشانده. از زمان روی کار آمدن ترامپ، آمریکا خشونت‌های کم‌سابقه‌ای را به خود دیده، از زد و خوردهای وحشیانه در «شارلوتسویل» گرفته تا مطرح شدن مجدد اسامی گروه‌های نژادپرست و فاشیستی در آمریکا نظیر «کوکلاکس کلان» از جمله دستاوردهای ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش بوده است.  برخی معتقدند که ترامپ با پیشینیان خود تفاوتی نمی‌کند، بلکه تنها ضمیر واقعی خود را بدون روتوش به دنیا نشان داده است. «هنری جیروکس» از جمله جامعه‌شناسان آمریکایی است که مقالات متعددی را در مذمت جامعه آمریکا تحت حاکمیت ترامپ به رشته تحریر در آورده است. دکتر «جیروکس» محقق و پژوهشگر آمریکایی و از بنیانگذاران نظریه «تعلیم و تربیت انتقادی» در این کشور است. وی بیش از 50 کتاب و 300 مقاله علمی در آمریکا در همین حوزه‌ها منتشر کرده است. مصاحبه کیهان با وی را در ادامه خواهید خواند:
1) اقای جیروکس! چرا خشونت در آمریکا و در دوران ترامپ این‌طور رشد کرده است؟
آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ نه تنها رویاهای خود را هیچ گاه در دنیای حقیقی نمی‌بیند بلکه اکنون تمام آن رویاها را همچون یک کابوس مرور می‌کند. سلطه سفیدپوستان بر سایر نژادها در مراتب خیلی بالا در آمریکا به امری عادی تبدیل شده است. سفیدپوستان در آمریکا به واسطه ابزارهای مختلف از زور و قدرت برای ایجاد یک راهکار جهت حل معضلات استفاده کنند. «زبان علمی» و مدارک زیر بار هجمه‌های گسترده حاکمیت قرار گرفته‌اند. «سانسور حقایق» نمود بسیار زیادی در دولت ترامپ پیدا کرده است. مخالفت با دانشگاه و تاکید بر روش‌های غیرعلمی مقدمه‌ای بر یک جنگ فرهنگی تمام‌عیار در کشور آمریکاست. جامعه آمریکا اکنون مسلح است و خشونت در سراسر جامعه پراکنده شده است. جنگ به عنوان یک سیاست همواره آتش خشونت در جامعه را شعله‌ورتر می‌کند و فرهنگ را به ورطه نابودی می‌کشاند. در کنار این اتفاقات تلخ ، روزانه 93 نفر در این کشور قربانی خشونت اسلحه در کشور می‌شوند. این جنایت در حالی رخ می‌دهد که اکنون استفاده نابجا و غیر ضروری از اسلحه در این کشور به امری عادی تبدیل شده است.
۲) با توجه به پاسخ شما آیا می‌توان نتیجه گرفت که در صورت  محدود کردن سلاح در آمریکا، خشونت در این کشور از بین رفته یا کاهش یابد؟
 تمام مشکلات این کشور ناشی از استفاده و متداول شدن اسلحه در این کشور نیست. خشونت علیه پناهجویان، سیاه‌پوستان، جوانان، زنان و مسلمانان در کنار رفتار فاشیستی به امری کاملا عادی در آمریکا تبدیل شده است. همانطور که «کریس هیج» کارشناس آمریکایی بارها تصریح کرده: «خشونت به یک عادت برای حاکمیت آمریکا برای پاسخ به هر پرسشی تبدیل شده است.» اکنون حاکمیت آمریکا هم مجبور به تعامل با انسان‌هایی شده که به خشونت چه به عنوان یک سرگرمی و چه در زندگی واقعی اعتیاد پیدا کرده‌اند.   
۳) تفاوت بین ترامپ و روسای جمهور پیش از او چیست؟ آیا آنها به اخلاق و چارچوب‌های اجتماعی پایبند بوده‌اند‌؟
روسای جمهور آمریکا از «ریگان» گرفته تا «اوباما» ،توجه زیادی به مسئله دموکراسی در کشور نداشته اند و همزمان حتی به اصول آن نیز خدشه وارد می‌کردند. ترامپ از دموکراسی متنفر است، به دیکتاتورها علاقه‌مند است و حقوق انسانی را نادیده می‌گیرد. او یک سفیدپوست سلطه‌طلبی است که سیاست فاشیستی را بیش از گذشته دنبال می‌کند. وی شخصیتی منحصر به‌فرد در تنفر از دموکراسی و میل به هدایت آمریکا به سمت فاشیسم است.
۴) برخی معتقدند که ترامپ با پیشینیان خود تفاوتی ندارد و صرفا درون خودرا با بی‌پروایی بر‌همگان فاش می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟
این نظریه، مزخرف است. دیگر رهبران آمریکایی هیچگاه لااقل به این شکل درصدد برقراری اصول فاشیستی نبوده‌اند و حداقل تلاش کرده‌اند که هنجارهای اجتماعی را حفظ کنند، چراکه برای حفظ نظام سرمایه‌داری مجبور بودند تا عدالت اجتماعی و اقتصادی را برهم نزنند.
 سیاست ترامپ باعث شده تا پولدارهای آمریکا پولدار شوند و در عوض شرایط بدی برای قشرهای آسیب‌پذیر آمریکا رقم بخورد و به خاطر داشته باشید که آنگونه که ترامپ به جنگ دنیا رفته، هیچ کدام از رهبران آمریکا چنین کار مشابه‌ای را نمی‌توانند انجام دهند. وی دستکش‌های خود را درآورده و روح شیطانی خود را که بربریت کامل وی را نشان می‌دهد نمایان کرده است. نمایشی که بسیار ترسناک است.