kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸

پرخاشگری ناروا به منتقدان پس از اعتماد بی‌جا به غرب(خبر ویژه)

ناکامی‌های پیاپی در وعده‌های اقتصادی و سیاسی دولت و تیم آقای ظریف، راز عصبانیت اخیر وی و متهم کردن منتقدان به پولشویی است.

مشرق در تحلیل اظهارات عجیب ظریف نوشت: قهرمان دیپلماسی (به روایت رسانه‌های همسو) در سال‌های ابتدایی دولت اول روحانی حالا با بر باد رفتن تمام سرمایه‌گذاری‌ها بر روی برجام و عادی‌سازی روابط ایران - آمریکا (و حتی اتحادیه اروپا) به این نتیجه رسیده که وی رفته رفته ضعیف‌ترین وزیر خارجه دهه‌های اخیر است؛ وزیر خارجه‌ای که موثرترین کنش‌های دیپلماتیکش به توییت زدن و پاسخ‌های توییتری خلاصه شده است اما در میدان دیپلماسی چیزی نصیب ملت ایران نکرده است.
تعداد دیدارهای دوطرفه «محمد‌جواد ظریف» با «جان کری» در مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم به حدی زیاد بود که تعجب رسانه‌های خارجی را در پی داشت. مذاکره مستقیم با آمریکا تا جایی پیش رفت که پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای ظریف و کری در ژنو، مکالمه تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای روحانی با اوباما و دست دادن ظریف و اوباما در صحن سازمان ملل نیز به آن اضافه شد تا رسانه‌های حامی دولت، هر حرکت به سمت آمریکا را «تاریخی» و «حماسی» روایت می‌کردند.
پس از این ارتباطات ویژه، روحانی «حمید ابوطالبی»- معاون سیاسی دفتر خود- را به عنوان نماینده در سازمان ملل معرفی کرد. اما پاسخ دولت «اوبامای باهوش و مودب» بسیار دردناک بود. دولت اوباما در اقدامی گستاخانه، سفیر ویژه و مخصوص روحانی را تروریست نامید و با وجود همه تلاش‌ها حاضر نشد برای ابوطالبی ویزا صادر کند!
اوباما در ادامه اقدامات ضدایرانی خود، قانون تحریمی آیسا (ISA) را تمدید کرد؛ اقدامی که دولتمردان از آن با عنوان «نقض فاحش برجام» نام بردند. وی قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد و در نهایت ۲ میلیارد دلار از اموال مردم ایران را نیز غارت کرد.
اوباما در روزهای آخر ریاست جمهوری خود لگد آخر را به برجام زد و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را نیز تمدید کرد. «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه-آذر ۹۴- در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت:«برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه صدمه‌ای مواجه نمی‌شود، چون «کری» این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».
روزنامه شرق- 1 دی‌ماه 94- در تیتر خود نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است»!
سهل‌اندیشی مقامات وزارت خارجه تا جایی پیش رفت که ظریف-شهریور ۹۵- در اظهارنظری عجیب گفت:«ما آمادگی داریم از اداره نظارت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای بانک‌هایی که مایل به همکاری با جمهوری اسلامی هستند نامه آرامش‌بخش تهیه کنیم که بدون نگرانی بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند».
اما ظریف-آذر ۹۵- با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:«من اعتراف می‌کنم که ‌اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که ‌اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».
ظریف همچنین- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک ‌اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، ‌اشتباه می‌کردم».
«جان کری»- مهر ۹۶- در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: «ایران در توافق هسته‌ای پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».
همچنین محمد‌جواد ظریف -سال ۹۴- در شورای راهبردی روابط خارجی گفته بود:«آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما ترامپ-۱۸ اردیبهشت ۹۷- از برجام خارج شد.
ظریف- ۱۱ شهریور ۹۷- در نشست علنی مجلس گفت:«آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند، لذا از برجام خارج شده است». برخلاف این اظهارنظر، آمریکا پس از تضمین روحانی به موگرینی درخصوص ماندن ایران در برجام و سپس تضمین اروپا به آمریکا درخصوص فشار به ایران در حوزه موشکی و منطقه‌ای، با خیالی آسوده از برجام خارج شد.
آمریکا بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد و فدریکا موگرینی صراحتا اعلام کرد درخصوص تعهدات برجامی خود به ایران تضمین نمی‌دهیم. سران فرانسه، انگلیس و آلمان نیز اعلام کرده‌اند به خاطر ایران مقابل آمریکا نمی‌ایستند و درباره برنامه موشکی ایران و موضوعات منطقه، اختلافی با آمریکا ندارند.
لگدمال کردن برجام توسط اوبامای دموکرات و مودب، پاره کردن برجام توسط ترامپ جمهوری‌خواه، وقت‌کشی اروپای آقا اجازه، رفتارهای مستمر اروپا در اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی و تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا، موجب شد تا ظریف در رفتاری عصبی و در ادعایی بی‌اساس و بدون مدرک، منتقدان را متهم کند.