kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران:

صندوق توسعه ملی با دست اندازی دولت‌ها خالی شده است

رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دست‌اندازی دولت به منابع صندوق توسعه ملی، اعلام کرد به دلیل این دست‌اندازی‌ها اندوخته مناسبی نداریم.
گروه اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی روزنامه کیهان، غلام رضا شافعی در چهل و یکمین جلسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: سال‌هاست که کارشناسان به بیان انواع مشکلات اقتصادی کشور می‌پردازند و با ارائه راهکارهایی در پی حل مشکلات کشور هستند.
وی افزود: با این حال، با این شیوه مطرح کردن مشکلات نمی‌توانیم راه به جای مطلوبی ببریم، کما اینکه تاکنون هم نبردیم؛ چراکه با روش‌های قبلی نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود بلکه در آینده تعمیق هم خواهد شد.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با طرح این پرسش که چرا با وجود اینکه انتقاد می‌کنیم و راهکار هم ارائه می‌دهیم باز هم موفق نیستیم؟ ادامه داد: علت مشکلات ما در وهله اول این است که نتوانسته ایم یک صورت بندی از مشکلات تهیه کنیم و در این صورت بندی اولویت‌ها را تعیین ‌نماییم.
به گفته شافعی، برای برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور،‌ صرفا یک راه‌حل وجود دارد و آن هم بازگشت به قواعد ترسیم شده بر اقتصاد کشور و بازبینی و اصلاح صحیح آنها و پرهیز از تکیه بر راه‌حل‌هایی که خود معلول این قواعد هستند.
وی اضافه کرد: دولتمردان موارد مربوط به برنامه توسعه را هم در بودجه در نظ بگیرند و بودجه را صرفا سند دخل و خرج خود ندانند.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه مصوب شده بود حجم دولت باید کاهش پیدا کند و تصدی‌گری‌اش کمتر شود، بیان کرد: با این حال اندکی عمل برای تحقق این موضوع وجود نداشته است.
شافعی ادامه داد: متاسفانه دست اندازی دولت‌ها به صندوق توسعه ملی سبب شد که اندوخته مناسبی نداشته باشیم. از دولت می‌خواهیم جلوی این زیاده خواهی‌ها، پروژه‌های تکراری و... گرفته شود.
به گفته وی، بودجه و اندازه دولت باید با بخش واقعی اقتصاد و تولید کشور تناسب داشته باشد.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: دولت برای پوشش هزینه‌های غیرمتعارف و در راستای تراز کردن سند بودجه، منابعی را از محل انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه بیش از توان خود در نظر می‌گیرد که خطر عدم توازن وضع مالی دولت در سال‌های آتی را در پی خواهد داشت.
به گفته شافعی، تداوم رویه استفاده از این اوراق می‌تواند به بحران بدهی در آینده تبدیل شود علاوه‌بر اینکه گسترش اوراق مشارکت به معنای بزرگ شدن بخش عمومی و جایگزینی بخش خصوصی است که با روح حاکم بر اصل سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.
در همین جلسه، سید علی محمد ابویی، عضو اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه من 13 سال صادرکننده نمونه بوده‌ام، گفت اما امسال به اندازه 10 درصد سال قبل صادرات نداشته ام.
وی افزود: ما از ترامپ هراس نداریم، ما مرد جنگیم ولی (دولتمردان) با قوانین پی‌در‌پی، ضرر‌هایی به ما زدند که جبران ناپذیر است؛ آخرین دستاوردشان هم این است که قاچاقچیان می‌توانند صادرکننده باشند اما من که نشان معروف تجاری دارم نمی‌توانم این کار را انجام دهم!