kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور عراق:

امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم

رئیس‌جمهور گفت: ما امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم و معتقدیم روابط بسیار نزدیک دو ملت، باید روز به روز عمیق‌تر و همکاری‌های مشترک اقتصادی و سیاسی دو کشور دوست، بیش از پیش تقویت شود.

حجت‌الاسلام روحانی روز شنبه در نشست خبری با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، که در سفری دو روزه در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات عراقی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات و شخصیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرده است با‌اشاره به نشست هیئت‌های عالیرتبه دو کشور اظهارداشت:در این نشست در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و همچنین فعالیت‌های دو کشور در زمینه‌های کشف و استخراج نفت و اتصال راه‌آهن دو کشور از سمت غرب و جنوب، گفت‌و‌گو کردیم.
دکتر روحانی افزود: مقدمات اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره کاملا مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق، شرکت ایرانی می‌تواند کار خود را شروع کند و با تکمیل این 35 کیلومتر خط آهن، روند انتقال محموله‌های تجاری و مسافر میان دو کشور بویژه در ایام اربعین تسهیل خواهد شد.
دکتر روحانی، مسئله محیط زیست را نیز از دیگر مسایل دارای حائز برای دو کشور خواند و افزود: رئیس‌جمهور عراق وعده دادند که شخصا این موضوع را پیگیری خواهند کرد و بی‌تردید همانطور که دو کشور با کمک یکدیگر موفق شدند مردم را از رنج داعش نجات دهند، اکنون نیز با کمک یکدیگر می‌توانند مردم دو کشور را از رنج ریزگردها رهایی و نجات دهند.
دکتر روحانی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان دو کشور را از دیگر موضوعات مورد توافق در نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق ذکر کرد و اظهارداشت: در این منطقه آزاد تجاری می‌توانیم صنایع مشترک را ایجاد کنیم و این موضوع مهم مورد توافق دو کشور بود که کمیسیون مشترک می‌تواند اجرای آن را سریعا پیگیری کند.
رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد که ما امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم و معتقدیم روابط بسیار نزدیک دو ملت، باید روز به روز عمیقتر و همکاری‌های مشترک اقتصادی و سیاسی دو کشور دوست، بیش از پیش تقویت شود.
عراق اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کند
رئیس‌جمهور عراق نیز در این نشست خبری ‌گفت: امروز پیامی روشن از بغداد آورده‌ام که در عراق اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنیم و این روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور، ریشه در تاریخ دارد.
رئیس‌جمهور عراق با تأکید بر اینکه ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه حامی یکدیگر بوده‌اند، خاطر نشان کرد: ما حمایت‌های شما از مردم عراق را برای مبارزه با استبداد صدام فراموش نمی‌کنیم. همچنانکه موضع اخیر ایران در مبارزه با تروریسم فراموش نمی‌شود و ایران نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.
برهم صالح با تأکید بر اینکه زمان آن رسیده که در منطقه نظام منطقه‌ای جدیدی شکل گیرد که تأمین‌کننده منافع ملت‌ها باشد، افزود: در این راستا اهمیت بالایی برای نقش جمهوری اسلامی ایران قایل هستیم و همچنین عراق باید نقش مهم و محوری در این خصوص داشته باشد.
توطئه‌ها برای برهم زدن روابط دو ملت
بی‌اثر است
علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی نیز در دیدار با رئیس‌جمهور عراق با‌اشاره به روابط گسترده، عمیق و راهبردی میان تهران و بغداد در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد: طراحی‌های متعدد آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه برای برهم زدن روابط دوستانه میان دو ملت راه به جایی نخواهد برد.
شمخانی با سپاسگزاری از دولت و مردم عراق که با بسیج مجموعه امکانات خود در ایام اربعین به صورت بی‌سابقه‌ای از زوار حسینی میزبانی کردند اظهار داشت: اربعین بزرگ‌ترین کنگره ضد ظلم و عدالت‌خواهانه در جهان است که همه قالبهای دینی،مذهبی، نژادی و جغرافیایی را پشت سر گذارده و ظرفیتی بی‌بدیل برای مقابله با سردمداران ظلم واستکبار و در راس آن رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت اجرایی‌سازی هر چه سریعتر توافقات و معاهدات حقوقی بین دو کشور در ابعاد سیاسی، مرزی واقتصادی اظهار داشت: هیچ موضوعی نباید موجب کندی روند رو به توسعه و شتابان روابط همه‌جانبه میان ایران و عراق شود.
برهم صالح رئیس‌جمهور با‌اشاره به اهداف و منافع مشترک دو کشور، بر ضرورت تقویت ساز و کارهای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تاکید و خاطر نشان کرد:به هیچ کشور و یا گروهی اجازه نخواهیم داد که از عراق برای لطمه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.
برهم صالح، رئیس‌جمهوری روز گذشته همچنین با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.