kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
جدال لفظی واشنگتن و پاریس

ماکرون: آقای ترامپ! نزاکت را رعایت کن،فرانسه رعیت آمریکا نیست

به دنبال انتشار یک سری توئیت‌های انتقادی ترامپ علیه «امانوئل ماکرون» که نشان‌دهنده تیرگی مناسبات آنهاست، رئیس‌جمهوری فرانسه خطاب به دونالد ترامپ تاکید کرد کشورش متحد آمریکاست، نه یک کشور رعیت!




تنش بین دو سوی آتلانتیک بر سر تشکیل «ارتش اروپایی» دوباره بالا گرفته. رئیس‌جمهور فرانسه 15 آبان در یک مصاحبه گفته بود: «ما اگر در زمینه تشکیل ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم، نمی‌توانیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم.» او این را هم گفته بود که اروپا باید به وسیله راهکاری حقیقی بدون وابستگی به آمریکا از خود دفاع کند. این ایده با واکنش بسیار تند ترامپ مواجه شد و ترامپ حرف‌های ماکرون را توهین‌آمیز خواند. رئيس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته نیز پس از بازگشت از صدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول در پاریس پنج پیام توئیتری منتشر کرد و در آنها یادآور شد که فرانسه در دو جنگ تقریبا توسط آلمان شکست خورد و به کاهش میزان محبوبیت ماکرون ‌اشاره کرد. ترامپ نوشت: «قبل از ورود آمریکا (به جنگ‌‌های جهانی اول و دوم)، آنها (ملت فرانسه) در پاریس داشتند شروع به یادگیری زبان آلمانی می‌کردند. سهم خودتان از ناتو را می‌پردازید یا نه؟» ساعتی پس از ‌اشاره توهین‌آمیز ترامپ به یادگیری زبان آلمانی در پاریس تحت ‌اشغال نازی‌ها، آنگلا مرکل وارد ماجرا شد و پاسخی جدی به ترامپ داد. مرکل که در استراسبورگ با اعضای مجلس اروپا نشستی مشترک داشته، به آنها گفته: «باید روی دیدگاه تشکیل یک ارتش اروپایی واقعی کار کنیم. روزهای تکیه بی‌قید و شرط روی دیگران، به سر رسیده است.» تشکیل «ارتش اروپایی» به معنای فروپاشی «ناتو» خواهد بود.
در ادامه تنش‌ها امانوئل ماکرون در فرودگاه شارل دوگل فرانسه در پاسخ به اینکه آیا از توئیت‌های ترامپ آزرده خاطر شده است، صحبت‌های مفصلی درباره ائتلاف نظامی طولانی میان دو کشور، از جنگ استقلال آمریکا به این طرف، کرد. او گفت: «در جای جای تاریخ ، ما متحد بوده‌ایم، بنابراین میان متحدان، احترام شرط اول است. فکر نکنم فرانسوی‌ها از من انتظار داشته باشند که به این توئیت‌ها پاسخ دهم، بلکه انتظار دارند به این تاریخ پر اهمیت ادامه دهم.»
به گزارش ایسنا «ماکرون» که برای واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا تحت فشار قرار گرفته بود، ادامه داد: «حرف‌های ترامپ تلاشی برای جلب نظر مخاطبان داخلی، پس از شکست‌های جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره کنگره است... گمان می‌کنم او با سیاست بازی می‌کند و من به او اجازه می‌دهم تا با سیاست آمریکا بازی کند.» او در پاسخ به اینکه آیا سوء‌تفاهم‌های عمیق‌تری میان دو کشور پس از سخنانش درباره ارتش اروپایی به وجود آمد یا خیر گفت: «متحد آمریکا بودن به معنای تابع بودن نیست... ایالات متحده، متحد تاریخی ماست و همین روند ادامه خواهد داشت.