kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷

نرخ بیکاری در اصفهان افزایش یافت



نرخ بیکاری در استان اصفهان در تابستان سال جاری 15درصد بود که بنابر گزارش مرکز آمار ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 13/6 بود 11/4درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار امسال 13/3درصد بود و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2/8درصد کاهش یافت.
براساس این شاخص، اصفهان در تابستان امسال میان سایر استان‌ها پس از کرمانشاه (16/4)، خوزستان (15/6)، کهگیلویه و بویراحمد (15/5) و سیستان و بلوچستان (15/3) در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
رتبه نرخ بیکاری اصفهان در میان استان‌ها در بهار امسال نهم بود.
میانگین نرخ بیکاری در کشور در تابستان امسال 12/2درصد اعلام شده در حالی که در تابستان گذشته 11/5درصد بود.
با مقایسه نرخ بیکاری تابستان 97 با مدت مشابه سال گذشته مشخص می‌شود که نرخ بیکاری در 21 استان کشور افزایش، در 9 استان کشور کاهش یافته و در یک استان ثابت باقی مانده است.
کمترین نرخ بیکاری نیز مربوط به استان‌های همدان (6/5درصد)، سمنان (7/1درصد)، زنجان (7/1درصد)، اردبیل (7/5درصد) و فارس (8/7 درصد) است.
بررسی آمار جدید نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در 14 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در 17 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین‌تر است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان درباره آمار جدید گفت: با وجودی که نرخ بیکاری در این استان در یک سال گذشته روند نزولی پیدا کرده بود اما تابستان امسال افزایش یافت.
محمدرضا لعلی افزود: 2 عامل مهم در افزایش این نرخ تاثیر داشتند که شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و اعمال آمار و ارقام جدید جمعیتی در محاسبه شاخص مذکور توسط مرکز آمار است.
لعلی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان از 41/5 در تابستان گذشته به 44/9 درصد در سال‌جاری افزایش یافته است، تصریح کرد: این افزایش به معنای بیشتر شدن عرضه نیروی متقاضی کار است.
کارشناسان، دلایلی مانند بالا بودن نرخ مهاجرت و خشکسالی یک دهه گذشته را از جمله دلایل بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان در مقایسه با متوسط کشوری می‌دانند.