kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
هشدار کنایه‌آمیز در کانادا

عفو بین‌الملل: خبرنگاران با احتیاط از مقابل سفارت عربستان عبور کنند!

در ادامه فشار بر ریاض به دلیل قتل خاشقجی عفو بین‌الملل با نصب تابلویی در برابر سفارت عربستان در کانادا از خبرنگاران خواسته است با احتیاط حرکت کنند.

قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول باعث شده است تا فشار ‌بی‌سابقه‌ای علیه عربستان در سطح جهانی شکل بگیرد. در این میان رسانه‌های مختلف نیز با انتشار کاریکاتور و عکس‌های طنز، ریاض را به استهزاء گرفته‌اند. در این میان سازمان عفو بین‌الملل جلوی ورودی سفارت عربستان در کانادا تابلویی را نصب کرده است که هشداری کنایه‌آمیز به آل‌سعود است. بر روی این تابلو نوشته شده است: «خبرنگاران با احتیاط حرکت کنند!» در واقع عفو بین‌الملل با این اقدام خواسته است این پیام را به مخاطب برساند که جان خبرنگاران و منتقدان برای ریاض هیچ ارزشی نداشته و حتی تردد از نزدیکی سفارت این کشور برای خبرنگاران نیز می‌تواند خطرناک باشد.
معرفی یک نظامی به عنوان سفیر آمریکا در عربستان
از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا جان ابی زید، ژنرال بازنشسته ارتش و فرمانده نیروهای آمریکایی در طول جنگ عراق را به عنوان سفیر جدید آمریکا در عربستان معرفی کرد. این در حالی است که دولت آمریکا با فشار‌ها برای پاسخ به سؤالات مربوط به روابط این کشور با آل‌سعود پس از قتل جمال خاشقجی، مواجه است. ابی زید باید توسط سنای آمریکا تایید شود. آمریکا از سال ۲۰۱۴ و سه سال قبل از زمانی که ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ وارد کاخ سفید شد در عربستان سفیری نداشته است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد، ابی زید در حال حاضر عضو مدعو موسسه هوور در دانشگاه استنفورد است و به عنوان مشاور خصوصی نیز فعالیت می‌کند.
 روزنامه نشنال امارات نوشته که «دیوید اوربان» از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ یکی از گزینه‌های سفارت در عربستان بود اما سابقه نظامی ابی‌زید در شرایطی که آمریکا تاکید بیشتری بر جنگ علیه یمن دارد، باعث شد که وی نامزد سفارت شود. ابی زید آمریکایی - لبنانی است و به زبان عربی مسلط است. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکا، انتخاب ابی زید به عنوان سفیر آمریکا در ریاض نشان‌دهنده اهمیت مشارکت نظامی بین آمریکا و عربستان از نگاه ترامپ است به خصوص که عربستان یکی از خریداران اصلی تسلیحات آمریکایی است.