kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
میدل ایست آی:

ریاض به درخواست تل‌آویو جلوی سفر حج 3 میلیون فلسطینی را گرفت

تصمیم سعودی‌ها برای ممانعت از ادای فریضه حج تمتع و عمره برای سه میلیون آواره فلسطینی به بهانه نداشتن کد ملی علاوه بر پیامدهای خطرناکی که برای منطقه خواهد داشت در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه حذف مسئله آوارگان از مسئله فلسطین ارزیابی می‌شود.

بسیاری از فلسطینی‌ها در غزه، کرانه باختری و قدس با توجه به نبود ساختار و تشکیلات فلسطینی، برای سفر به خارج از کشور از گذرنامه‌های اردنی استفاده می‌کنند، تفاوت این گذرنامه‌ها با گذرنامه‌های صادره برای اتباع اردنی این است که گذرنامه فلسطینی‌ها فاقد کد ملی است.
پایگاه خبری میدل ایست‌آی گزارش داد که ریاض امسال به فلسطینی‌های ساکن در اردن، لبنان، قدس شرقی و اراضی اشغالی که خواهان انجام فریضه حج هستند، روادید نخواهد داد. این افراد در حال حاضر گذرنامه موقت صادره از اردن یا لبنان را در اختیار دارند.
این تصمیم عربستان مانع از سفر 2/94 میلیون فلسطینی ساکن این مناطق می‌شود که نمی‌توانند روادید دیگری کسب کنند تا امکان سفر به عربستان سعودی را به آنها بدهد.
به گزارش ایرنا، وزارت اوقاف و امور اسلامی اردن اعلام کرده است که سفارت عربستان در امان از آنها خواسته که درخواستی را برای کسب روادید برای افرادی که با گذرنامه موقت اردنی به دنبال سفر به عربستان هستند، نپذیرند.
یک منبع اردنی در مصاحبه با میدل ایست‌آی گفت که این تصمیم عربستان بخشی از توافقنامه دوجانبه ریاض و تل‌آویو برای محدود کردن فلسطینی‌ها و حق بازگشت آوارگان است.محافل فلسطینی ساکن اردن هم تصمیم اخیر مقامات عربستانی را نژادپرستانه و غیر قابل پذیرش توصیف کرده و تاکید کرده‌اند که ریاض حق ندارد فلسطینی‌ها را از برگزاری مراسم عبادی و الهی محروم کند.
اقدام سعودی‌ها در فضای مجازی نیز با واکنش کاربران عرب مواجه شده و آنها تاکید کرده‌اند که این مسئله به طور کامل نشان داد که عربستان از حج به عنوان یک ابزار کاملا سیاسی استفاده می‌کند. سعودی‌ها در نظر دارند با این اقدام آوارگان فلسطینی را به ترک محل اقامت و یا گرفتن هویت کشورهایی که در آن هستند مجبور کنند، این اقدامات با طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها کاملا در یک راستا قرار دارند.
احمد یوسف نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این باره می‌گوید: عربستان با اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرش معامله قرن و به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت آن می‌کوشد حق حاکمیت بر مقدسات اسلامی قدس را از اردن سلب کند که این تلاش‌ها در سایه همگرایی بی‌سابقه امارات و عربستان با اسرائیل صورت می‌گیرد.
یوسف اضافه می‌کند، عربستان با این تصمیم می‌خواهد به فلسطینی‌های ساکن قدس و تشکیلات خودگردان فشار بیاورد تا در موضوع مذاکره با اسرائیل و در چارچوب طرح دونالد ترامپ ، عقب‌نشینی‌های بیشتری نشان دهند. ضمنا این تصمیم عربستان باعث می‌شود ساکنان قدس گذرنامه اسرائیلی بگیرند و رسما اسرائیل را به رسمیت بشناسند و وارد مرحله جدیدی از روابط بین دو طرف شوند.