kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

توقف فرایند سیاسی در ادلب شمارش معکوس برای آغاز عملیات نظامی

یک فرمانده ارشد نظامی سوریه از شکست فرآیند سیاسی مرتبط با «ادلب» خبر داد و اعلام کرد، طی روزهای آینده عملیات نظامی آزادسازی این استان آغاز خواهد شد.

یک فرمانده ارشد ارتش سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در صورتی که گروه‌های تروریستی (در ادلب) همچنان به دنبال تنش باشند و آنکارا نیز در عمل به تعهداتش درباره منطقه کاهش تنش ناکام بماند،... قطعا این جبهه‌ها (حماه و ادلب) شاهد عملیات نظامی گسترده‌ای از طرف ارتش (سوریه) خواهد بود.
به گزارش ایسنا، منبع فوق افزود، گروه‌های شبه نظامی از زمان امضای توافق ادلب (میان روسیه و ترکیه) تاکنون، پایگاه‌های ارتش را با سلاح‌های سنگین هدف قرار داده و می‌دهند، آخرین مورد آن نیز حمله ترویست‌های وابسته به «حزب‌ اسلامی ترکستانی» با موشک‌های آمریکایی «تاو» است؛ این تروریست‌ها مواضع ارتش سوریه را در منطقه «سهل‌الغاب» هدف قرار دادند.
منبع مذکور افزود: ارتش سوریه روزانه اقدام شبه نظامیان در انتقال تجهیزات نظامی به منطقه خالی از سلاح‌ را رصد می‌کند. ارتش آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز است. این منبع همچنین، تاکید کرد: ارتش سوریه اطلاعات دقیق و اهداف مشخص از جمله چند انبار سلاح و مهمات و پایگاه‌های فرماندهی گروه‌‌های شبه نظامی در اختیار دارد و در همان مرحله اول هر عملیات، این اهداف در حومه استان‌‌های ادلب و حماه مورد حمله قرار خواهند گرفت.
اواخر شهریور گذشته «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر ساحلی «سوچی» در ارتباط با «ادلب» توافقی را امضاء کردند. براساس این توافق، آنکارا موظف شد سلاح‌های سنگین تروریست‌ها را از مناطقی خاص در غرب استان ادلب، تخلیه کند. اما تاکنون این امر محقق نشده است. طبق گزارش‌های منابع خبری، ترکیه نمی‌تواند گروه‌های تکفیری «جبهه ‌النصره» را تحت کنترل خود درآورد و بسیاری از این گروه از آنکارا حرف‌شنوی
ندارند.
نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل،‌ جمعیت استان ادلب را حدود سه میلیون نفر اعلام می‌کنند. شمار افراد مسلح در ادلب نیز از 70 تا بیش از 120 هزار نفر گزارش می‌شود.
کوتاهی ترکیه
«علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه، در کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی پارلمان این کشور، گفت: «با وجود به تعویق افتادن عملیات نظامی، فرآیند سیاسی در ادلب اکنون به صورت کامل متوقف شده است؛ زیرا ترکیه به وظایف خود درباره توافق سوچی (ادلب) عمل نمی‌کند».
روزنامه الوطن سوریه به نقل از وزیر آشتی ملی این کشور گزارش داد که روسیه نیز قصد ندارد توافق با ترکیه از بین برود و به همین دلیل، ‌توجیهاتی می‌آورد به امید اینکه ترکیه این توافق را اجرا کند.
وی با تاکید بر اینکه اصل مسلم نزد روسیه، ‌بازگشت ادلب به حاکمیت سوریه است، اعلام کرد که مسکو بر سر این موضوع، پافشاری می‌کند.
حیدر ادامه داد: «با توجه به این وضعیت، وزارت (آشتی ملی) بر سر موضوع تماس با مناطق نزدیک به (استان‌های) لاذقیه، حماه و حلب تمرکز کرده است تا بتواند با ساکنان آن مناطق ارتباط برقرار کند».
این مسئول سوری با اشاره به اینکه چنین تماس‌هایی می‌تواند در آینده مفید باشد و آنان را تشویق کند که دولت وارد این استان شود، اعلام کرد که در عین حال،‌ تبلیغات منفی بسیاری علیه دولت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه «امروز نمی‌توان درباره مصالحه یا حل و فصل در ادلب سخن گفت»، خاطرنشان کرد که وضعیت این استان ناپایدار و متزلزل است.