kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

تاکید آمریکا و ژاپن بر حفظ تحریم‌های کره شمالی/ گره مذاکرات دو کره کور شد

معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به دیدار نخست‌وزیر ژاپن رفته بود پس از دیدار با او اعلام کرد، دو کشور بر ادامه تحریم‌های کره شمالی تا زمان خلع سلاح کامل این کشور تاکید کرده‌اند، خبری که به اعتقاد ناظران، مذاکرات دو کره برای آشتی را هم به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چند روز پس از آغاز رزمایش نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا که برخلاف توافق رهبران سه کشور صورت گرفت و انتقاد تند پیونگ یانگ را به دنبال داشت، شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید وی و مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا درمورد همکاری به منظور دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره توافق کرده‌اند و تا آن موقع تحریم‌های کره شمالی به قوت خود ادامه خواهند داشت؛ اظهاراتی که قطعا خوشایند پیونگ یانگ نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن، آبه این اظهارات را روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با مایک پنس پس از نشستی دوجانبه در در توکیو بیان کرده است. نخست‌وزیر ژاپن گفته توکیو و واشنگتن همکاری با یکدیگر را به منظور جلوگیری از انتقال کشتی به کشتی کالا توسط پیونگ یانگ ادامه خواهند داد. براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد انتقال کشتی به کشتی کالا برای کره شمالی ممنوع شده است.
مایک پنس نیز گفته آمریکا، ژاپن و جهان درموره کره شمالی کوتاه نخواهند آمد و فشار علیه کره شمالی برقرار خواهد بود و تحریم‌‌ها نیز به قوت خود باقی می‌ماند...آمریکا، ژاپن و مابقی جهان به نتیجه‌ای کمتر از این راضی نمی‌شوند.
این موضعگیری تند در حالی عنوان می‌شود که کره شمالی بارها اعلام کرده تبادل امتیازات بین دو طرف باید مرحله به مرحله صورت بگیرد. این کشور حتی با کره جنوبی به توافقات خوبی رسیده بود که آمریکایی‌ها را نگران می‌کرد. ضمن اینکه، کره جنوبی نیز به شدت متمایل به اعلام «پایان خصومت» بین دو کره و از سرگیری روابط تجاری با کره شمالی بود، امری که با مخالفت آمریکا مواجه شد. کره جنوبی و ژاپن در حوزه سیاست به شدت به آمریکا وابسته‌اند و بدون اجازه این کشور نمی‌توانند اقدامی در این راستا انجام دهند.
در همین حال وزارت دفاع کره جنوبي روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام کرد به‌رغم مخالفت‌ها و انتقادهاي کره‌ شمالي، آن کشور رزمايش مشترک دريايي با آمريکا را ادامه مي‌دهد. اين رزمايش در سال‌هاي پيش به طور مستمر ميان دو کشور برگزار شده است اما به دليل موافقت دو کره براي کاهش تنش‌ها و پس از ديدار سران آمريکا و کره‌ شمالي در سال جاري به طور موقت متوقف شده بود.
کره شمالي از این رزمایش انتقاد و تحرکات آمريکا براي ايجاد گروه کاري و رزمايش دريايي دو کشور را محکوم کرده و گفته آمريکا در امور داخلي دو کره مداخله مي‌کند. منابع نزدیک به پیونگ یانگ این را هم گفته که فعالیت‌های هسته‌ای خود را همچون سابق از سر می‌گیرد. به نظر می‌رسد مذاکرات شبه جزیره کره به در بسته خورده است.