kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
علی‌رغم وعده اقدام متقابل

تهران میزبان مدیرکل وزارت خارجه هلند 5 ماه پس از اخراج دو دیپلمات ایرانی

با وجود سپری شدن 5 ماه از اخراج دو دیپلمات ایرانی و علی‌رغم وعده اقدام متقابل از سوی دولت، دیروز وزارت خارجه میزبان مدیرکل وزارت خارجه هلند در تهران بود.
سرویس سیاسی-

«آندره هاسپلز» معاون سیاسی وزارت امور خارجه هلند با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه از جمله توسعه همکاری‌های اقتصادی، تحولات منطقه‌ای به ویژه اوضاع سوریه و یمن و نیز برجام تبادل نظر شد.
هاسپلز در سفر یک روزه به ایران همچنین با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه دیدار کرد.
عراقچی در این دیدار حمایت دولت هلند از حفظ و اجرای برجام و همچنین موضع هلند نسبت به مقابله با یکجانبه‌گرایی و قوانین فراسرزمینی آمریکا را مورد استقبال قرار داد و افزود: آمریکا با اقدام یکجانبه و غیرقانونی خود در خروج از برجام هم قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده و هم دیگران را به نقض آن تشویق یا حتی مجبور می‌کند.
وی گفت: چنانچه برجام از بین برود، به معنی شکست دیپلماسی و غلبه زورگویی در عرصه بین‌المللی است. این امر مسلما به پیچیدگی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه خواهد افزود.
به گزارش فارس، هاسپلز نیز در این دیدار اظهار داشت: هلند هم در ظرفیت ملی و هم به عنوان عضو اتحادیه اروپا و عضو غیر دایم شورای امنیت از برجام حمایت می‌کند و اجرایی شدن مکانیسم مبادلات بانکی و بهره‌مندی ایران از منافع برجام را با جدیت دنبال می‌کند.
رفتار تحقیرآمیز هلند!
برخلاف خبر منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه، «آندره هاسپلز» معاون سیاسی وزارت خارجه هلند نیست، بلکه وی مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هلند است.
این مسئله آنجا اهمیت پیدا می‌کند که این سفر در پاسخ به سفر «مجید تخت روانچی» به هلند در اواخر سال 95 و براساس تفاهم‌نامه سیاسی است که مقرر می‌کند که نشست‌های منظم سالانه و بین مقامات سیاسی دو کشور در دو سطح «معاون وزیر» و «وزیر» برگزار شود.
در حقیقت هلند در اقدامی تحقیرآمیز و با زیرپاگذاشتن تفاهم صورت گرفته، از اعزام معاون وزیر امتناع و با تحقیر طرف ایرانی، مدیرکل وزارت خارجه را عازم ایران می‌کند.
مطالبات ایران
با وجود سپری شدن 5 ماه از اخراج دو دیپلمات ایرانی و علی‌رغم وعده اقدام متقابل از سوی دولت، دیروز وزارت خارجه میزبان مدیرکل وزارت خارجه هلند در تهران بود. متاسفانه در اخبار منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه درخصوص دیدار مقامات ایرانی با طرف هلندی، به هیچ عنوان به موضوعاتی از جمله اعطای پناهندگی 30 ساله هلند به عامل حادثه تروریستی هفتم تیر، اقدام غیرقانونی دولت هلند در اخراج دو دیپلمات ایرانی، حمایت دولت هلند از اعضای گروهک تروریستی جدایی‌طلب الاحوازیه، تعرض به سفارت ایران در دی ماه 96 و حمایت هلند از رسانه‌های معاند‌اشاره نشده است.
رویکرد انفعالی وزارت خارجه در مقابل برخی کشورهای اروپایی موجب شده است تا روز به روز بر گستاخی این دولت‌ها افزوده شود.