kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
راشاتودی خبر داد

افزایش سرعت حذف دلار از مبادلات جهانی با قطع سوئیفت برای ایران

مجری اقتصادی شبکه راشاتودی با‌ اشاره به قطع ارتباط سوئیفت با ایران اعلام کرد این موضوع به حذف دلار از مبادلات جهانی سرعت می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، مکس کیزر اظهار داشت: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه شبکه پیام‌رسان بین بانکی سوئیفت، هشداری برای دشمنان واشنگتن است اما به سرعت گرفتن سقوط دلار منجر خواهد شد.
سوئیفت یک سامانه پیام‌رسان است که بین ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۰ کشور جهان وظیفه جا‌به‌جا کردن پیام را ایفا می‌کند. این سیستم طی چند روز گذشته دسترسی چند بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی را به خود قطع کرده است؛ در واقع این اقدام سوئیفت نشان می‌دهد که هیئت مدیره آن نتوانستند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند. وی افزود: آمریکا در تلاش برای فشار به ایران، تنها در حال سوق دادن دیگر کشورها به سمت جایگزین‌های دلار و سوئیفت و کاهش وابستگی به نظام مالی آمریکا از طریق خرید طلا است.
به گفته این مجری اقتصادی، آمریکا به شکل گیج‌کننده‌ای به نظر می‌رسد که می‌خواهد با استفاده از سوئیفت به عنوان سلاح، حذف دلار از بازارهای جهانی را سرعت ببخشد.
کیزر ادامه داد: تأثیر این اقدامات بر بازار جهانی روشن است، چین و روسیه در حال ایجاد یک سامانه پیام‌‌رسان جایگزین سوئیفت هستند و از طرف دیگر، در حال خرید صدها تن طلا برای فرار از وابستگی به دلار آمریکا هستند و در واقع این اقدامات به حذف دلار در جهان شتاب می‌دهد.
روسیه طی سال‌های گذشته ذخایر طلای خود را به شدت افزایش داده است؛ چراکه روابط مسکو و واشنگتن به تاریکی گراییده است. زمانی که دولت ترامپ خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو در ماه آگوست آماده می‌کرد، بانک مرکزی روسیه حجم ذخایر طلای خود را به ۸۳ میلیارد دلار رساند و ذخایر دلاری خود شامل اوراق قرضه دولتی آمریکا را از ۹۶ میلیارد دلار در ماه مارس به 14/9 میلیارد دلار در ماه می‌رساند. ایران باید با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران، این کشور باید برای بهبود اقتصاد خود تدابیر جدیدی اندیشیده و از شرایط متعارف خارج شود.
دسترسی بانک مرکزی به سوئیفت قطع شد
در همین جهت، معاون دفتر تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا از قطع دسترسی همه بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی به جامعه جهانی ارتباطات بانکی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سیگال مندلکر بیان کرد: سوئیفت اطلاع داده که نهادهای مالی تحریم‌شده ایران را (از شبکه خود) قطع کرده است. پنجشنبه شب گذشته هم «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا از قطع کامل دسترسی همه بانک‌های ایرانی به سوئیفت خبر داده بود.بر همین اساس بانک مرکزی ایران هم در واکنش به این موضوع اعلام کرد: با توجه به انتشار خبری در مورد قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک‌های کشور، به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، سوئیفت صرفاً یک سامانه پیام‌رسانی بین بانک‌ها و موسسات در سطح بین‌المللی بوده و نقشی در نگهداری حساب‌ها و تسویه ارزی ندارد. لذا همان گونه که در اطلاعیه‌های پیشین این بانک اعلام شد، با توجه به احتمال قطع ارایه این خدمات، سامانه‌های جایگزین پیام‌رسانی از مدت‌ها پیش برای پوشش امکانات و خدمات سوئیفت پیش‌بینی، توسعه و عملیاتی شده‌اند.
بنابراین با قطع ارایه خدمات سوئیفت به برخی بانک‌های داخلی، خللی در انجام مبادلات ارزی و فرآیند تجارت خارجی پیش‌بینی نمی‌شود و فعالان اقتصادی می‌توانند با اطمینان از خدمات تمام بانک‌های دارای مجوز ارزی برای امور بازرگانی خود استفاده کنند. گفتنی است، علی‌رغم صحت ادعای بانک مرکزی، هم‌اکنون جای این سؤال وجود دارد که وقتی سوئیفت نقش پررنگی در مبادلات نداشته و نمی‌تواند آسیب چندانی به مبادلات ما بزند، پس چطور سال 94 مقامات این بانک با دعوت از خبرنگاران، وصل شدن به این پیام‌رسان به نوعی جشن گرفتند؟