kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۴

کنکور ۹۸ چگونه برگزار می‌شود؟!

کنکور ۹۸ دستخوش تغییراتی شده که داوطلبان این آزمون باید در جریان آن قرار گیرند. نکته اول، طرح سؤال در کنکور است؛ چراکه نظام آموزشی تغییر کرده و داوطلبان نظام آموزشی جدید در کنکور ۹۸ حضور دارند.
به همین دلیل قرار است در کنکور ۹۸ دو سری سؤال طراحی شود. یک سری سؤال از کتاب‌ها و دروس نظام قدیم پیش دانشگاهی خواهد بود و یک سری سؤال هم از کتاب‌ها و دروس نظام جدید (۳؛۳؛۶) طراحی خواهد شد که هر دو گروه داوطلبان در آزمون به سؤالات پاسخ دهند.
به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، این موضوع برای سال ۹۹ ادامه نمی‌یابد و در سال ۹۹  سؤالات بر اساس نظام جدید (۳،۳،۶) طراحی خواهد شد.
* تکلیف معدل
موضوع مهم بعدی در کنکور ۹۸، تأثیر معدل است؛ براساس مصوبه اولیه شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار شده بود که تأثیر معدل در کنکور به صورت ۳۰ درصد قطعی باشد؛ یعنی آن‌هایی که درس‌خوان بودند، شرایط بهتری در کنکور داشته باشند و آن‌هایی که زیاد درس نخوانده‌اند، با وجود آزمون هم نتوانند رشته‌های پرمتقاضی را قبول شوند. این مصوبه برخلاف آزمون‌های سال‌های ۹۵ تا ۹۷ بود. بعد از اعتراض زیاد به این مصوبه و ورود مجلس شورای اسلامی به آن، درنهایت این مصوبه تغییر کرد و تأثیر معدل مثبت، و ۲۵ درصد شد. حال آن‌هایی که نمره بهتری در امتحانات نهایی سال سوم کسب کنند، موقعیت بهتری دارند و آنهایی که معدل کمتری داشته باشند، چیزی را از دست نمی‌دهند.
*رشته‌های بدون آزمون
براساس مصوبه سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی مقرر شد که به تدریج ظرفیت پذیرش در کنکور تغییرکند به این صورت که در ظرف مدت ۵ سال ۸۵ درصد ظرفیت کنکور به رشته‌های مبتنی بر سوابق تحصیلی اختصاص یابد و فقط کنکور در رشته‌های پرمتقاضی برگزار شود.
سازمان سنجش اعلام می‌کند که اکنون به این عدد رسیده ولی نکته‌ای که حداقل در کنکور امسال مغفول مانده این است که کنکور ۹۷ حدود ۷۳۰ هزار نفر ظرفیت پذیرش داشت؛ حدود ۴۱ هزار نفر رشته‌های مبتنی بر سوابق تحصیلی را انتخاب کردند و البته عجیب‌تر از همه پذیرش ۲۱۸ هزار نفری در این کنکور بود. سؤالی که هیچ‌گاه از سوی مسئولان به آن پاسخی داده نشد.
در گفت‌وگو با داوطلبان کنکور و حتی خانواده‌ها این نکته نمایان می‌شود که رشته‌های کاربردی‌تر برای این ظرفیت ۸۵ درصدی معرفی نشده است. ترس از تأثیر معدل در این رشته‌ها نکته دیگر داوطلبان است که بر آن تأکید دارند.
در این میان برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که رشته‌های مبتنی بر سوابق تحصیلی باید از دفترچه انتخاب رشته کنکور خارج شود و آنهایی که برای این رشته‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند، بعد از دیپلم در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند و در صورت واجد شرایط بودن پذیرش شوند.
حال مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم هم خبر از استخراج این رشته‌ها در کنکور ۹۸ داد. وی در یک برنامه خبری در صداوسیما اعلام کرد: تاکنون داوطلبان کنکور می‌توانستند با شرکت در کنکور، رشته‌های مبتنی بر سوابق تحصیلی را نیز انتخاب کنند، اما از سال آینده تدبیری اندیشیده خواهد شد تا لزوماً نیازی به شرکت در کنکور نباشد و داوطلبان بتوانند در رشته‌های کم‌متقاضی بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.
با این وجود اگر تصمیم جدیدی تا قبل از کنکور ۹۸ گرفته نشود، این رشته‌ها از دفترچه انتخاب رشته خارج می‌شوند؛ البته هنوز مکانیزم پذیرش در این رشته‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
* سهمیه‌ها
نکته آخر کنکور ۹۸، موضوع سهمیه‌هاست؛ در کنکور ۹۷ براساس قانون برنامه ششم توسعه سهمیه ورودی دانشگاه برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه ۳۰ درصد بود و داوطلبان استفاده‌کننده از این سهمیه اگر ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی در کدرشته را کسب می‌کردند به میزان ۳۰ درصد کدرشته پذیرش می‌شدند. به نقل از آنا؛ در زمان انتخاب رشته کنکور ۹۷، با وجود اعتراض برخی از کنکوری‌ها، مجلس تصمیم گرفت این مصوبه را اصلاح کند؛ به این صورت که استفاده‌کنندگان از این سهمیه باید ۸۰ درصد نمره قبولی آخرین فرد قبولی را کسب کنند، البته این اصلاح نیمه‌کاره رها شد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حال بررسی دوباره آن است.