kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

دمشق: کشورهای دشمن سهمی در بازسازی سوریه نخواهند داشت

با فروکش کردن ناآرامی‌‌ها در سوریه، دولت این کشور بار دیگر اعلام کرده، کشورهای دشمن سهمی در بازسازی سوریه نخواهند داشت.



«ایمن سوسان» یکی از معاونان وزیرخارجه سوریه اظهار داشت: اولویت دولت سوریه در مرحله آتی،‌ بازسازی کشور است، اما کشورهای دشمن سهمی در بازسازی نخواهند داشت... ملت سوریه قبل از هر کس دیگری،‌ شایسته مشارکت در بازسازی این کشور هستند و به همین دلیل، تمامی عوامل تشویقی برای مردم سوریه جهت بازگشت به کشور خود، ارائه می‌شود.
به گزارش ایسنا،‌سوسان از تاجرانی که به دلیل تروریسم و شرایط سوریه، ناگزیر به ترک کشور شده بودند، خواست تا به وطن بازگشته و در راه‌اندازی چرخه تولید سهیم باشند. این مقام سوری در ادامه تصریح کرد: فضای بین‌المللی با وجود «دروغ پراکنی‌‌ها» و «تهمت زدن‌ها» تغییر کرده است و سوریه در حال حاضر محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌ها است.
معاون وزیر خارجه سوریه ادامه داد: دفتر پیگیری امور اقتصادی بازسازی وابسته به وزارت خارجه، از زمان تاسیس در سپتامبر 2017 (مهر گذشته) هزاران نامه دریافت کرده و تاکنون درخواست‌‌های دست کم 400 شرکت در مورد بررسی قرار گرفته است، این شرکت‌ها از کشورهای مختلف به ویژه روسیه،‌چین و هند هستند.
وی تاکید کرد: سوریه مدتی است توجه به شرق را رویکرد خود قرار داده، چرا که کشورهای غربی که همیشه شریک اقتصادی اول سوریه بوده‌اند، دیگر اعتباری ندارند و قابل اعتماد نیستند و به همین دلیل، ‌دمشق به شرکای مورد اعتماد نیاز دارد، شرکایی که به ویژه در سختی‌ها کنار سوریه ایستادند.
گفتنی است آمریکا و کشورهای اروپایی که برای نجات اقتصادهای ورشکسته خود، جهت بازسازی سوریه دندان‌ تیز کرده‌اند، با توجه به موضع قاطع دمشق، سهمی نخواهند داشت. طی هفت سال و نیم گذشته برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه در کنار آمریکا، ترکیه، رژیم صهیونیستی، عربستان با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها،‌ جنگ در سوریه را شعله‌ور نگه داشتند.
جنایت تازه آمریکا
از سوی دیگر خبر رسیده که جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضد داعش بار  دیگر شهرک «هجین» در 110 کیلومتری شرق دیرالزور را بمباران کردند. به گزارش فارس، در این بمباران دو زن و دو کودک جان خود را از دست دادند. به گفته منابع محلی،‌ جنگنده‌های آمریکایی عمدا محله‌های مسکونی را هدف قرار می‌دهند. چند روز قبل نیز جنگنده‌های آمریکایی با بمباران هجین، 26 غیرنظامی را کشتند.
به گفته این منابع، حملات مستمر جنگنده‌‌های آمریکایی، باعث آوارگی و بی‌خانمانی صدها غیرنظامی در هجین شده است. تاکنون دمشق بارها در مورد کشتار غیرنظامیان توسط آمریکا، به نهادهای بین‌المللی شکایت کرده‌ است.
حمله حشدالشعبی علیه داعش
«قاسم مصلح» فرمانده عملیات حشدالشعبی در منطقه غرب استان الانبار عراق اما اعلام کرده، حشدالشعبی با موشک مواضع داعش را در داخل خاک سوریه هدف قرار داد.
به گزارش ایسنا،‌ در این حمله موشکی،‌مواضع داعش در مناطق «المراشده»،‌ «موزان»،‌ «سوسه» و «الباغوز» هدف قرار گرفتند. این فرمانده حشدالشعبی شمار تلفات تروریست‌ها را 20 تن اعلام کرده است.