kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

اعلام آمادگی حشدالشعبی برای اعزام نیرو به یمن

جنبش عصائب اهل الحق (از شاخه‌های حشدالشعبی) در عراق اعلام کرده در صورت لزوم نیروی داوطلب به یمن خواهد فرستاد تا به کمک انصارالله یمن بروند. الحدیده روزهای حساسی را سپری می‌کند.


سرویس خارجی-

در حالی که عربستان و امارات حملات خود را به یمن تشدید کرده‌اند و کشورهای غربی نیز به روش‌های مختلف از این جنایات دفاع می‌کنند، حشد‌الشعبی عراق اعلام کرده در صورت نیاز به کمک انصارالله یمن خواهد رفت. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جنبش عصائب اهل الحق عراق هشدار داده ممکن است برای دفاع از غیرنظامیان یمنی، نیروهای داوطلب به یمن اعزام کند. «عدی عواد» نماینده پارلمان عراق عضو تشکل «صادقون» وابسته به جنبش «عصائب اهل الحق» گفته: «ائتلاف تحت فرماندهی عربستان جنایت بشری علیه کودکان یمنی مرتکب می‌شود.» وی سپس از سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی خواست تا تنها تماشاگر اوضاع یمن نباشند. عواد این را هم گفته که «تشکل صادقون گروه‌های داوطلب جوانان برای دفاع از یمنی‌ها در یمن در صورت لزوم تشکیل داده است.» جنبش «عصائب اهل‌الحق» یکی از گروه‌های زیرمجموعه الحشد‌الشعبی در عراق است. اعلام آمادگی نیروهای مردمی عراق برای اعزام نیرو به یمن می‌تواند در فرایند نبرد بسیار موثر باشد و به نوعی بی‌سابقه است.
اما در ادامه حملات ائتلاف سعودی به الحدیده منابع یمنی می‌گویند، جنگ خیابانی در مناطق مسکونی شهر الحدیده پس از ورود نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن به محله‌های حاشیه‌ای در شرق این شهر در گرفته است. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نیروهای دولت مستعفی یمن خیابان «الخمسین» را محاصره کرده و تلاش دارند تنها گذرگاه شمالی باقی مانده شهر را نیز مسدود و عملا شهر را محاصره کنند. همچنین این نیروها می‌گویند کنترل بزرگ‌ترین بیمارستان استان الحدیده را به دست گرفته و خود را به ورودی مقر فرماندهی منطقه پنجم نظامی انصارالله رسانده‌اند.به گزارش شبکه الجزیره، این اولین باری است که درگیری‌ها میان دو طرف در محله‌های مسکونی شهر شکل می‌گیرد. اما برخی منابع یمنی تاکید کردند که نیروهای وابسته به جنبش انصارالله حملات نیروهای دولت مستعفی در محله‌های مجاور دانشگاه الحدیده را دفع کردند. «مریم الدوغانی»، هماهنگ‌کننده سازمان «کودکان را نجات دهید» در شهر الحدیده در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «درگیری‌ها ادامه دارند، وضعیت بسیار دشوار است و نگرانی گسترده‌ای میان ساکنان وجود دارد.» با این حال محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله این مسئله که نیروهای تحت حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات وارد شهر الحدیده شده‌اند را تکذیب کرد. «البخیتی» پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفته بود: «درگیری‌ها در حال حاضر بیرون از شهر الحدیده در جریان است.»
بنا به گزارش منابع محلی، نیروهای انصارالله در محور شرقی الحدیده تاکتیک دفاعی در پیش گرفته و در محور جنوبی تاکتیک حمله و متفرق کردن نیروهای دولت مستعفی را اتخاذ کرده و تلاش می‌کنند خطوط امدادرسانی به آنها را مسدود کنند. درگیری‌ها در الحدیده از 10 آبان ماه جاری شدت یافت و نیروهای وابسته به دولت مستعفی پنج‌شنبه گذشته وارد شرق و جنوب شرق الحدیده شدند. در این درگیری‌ها تا روز گذشته ۴۴۳ تن از هر دو طرف کشته شده بودند. طبق برخی گزارش‌ها، تلفات ائتلاف سعودی بسیار بالا است.
 طبق گزارش يورونيوز، ساکنان الحدیده به علت شدت بمباران و درگیری در خانه‌های خود گیر کرده و نمی‌توانند از شهر خارج شوند. سه چهارم از کمک‌های انسان‌دوستانه و مواد غذایی از طریق این بندر وارد یمن می‌شود. برخی منابع همچنین از برقراری آتش‌بس در الحدیده خبر دادند.
اعتراف بزرگ
از سوی دیگر، مقامات بلندپایه دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نامه‌ای ضمن اذعان به مسئولیت خود در آغاز مشارکت آمریکا در جنگ ویرانگر یمن، از دولت ترامپ خواستند به نقش آمریکا در این درگیری پایان دهد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته: «30 مقام بلندپایه سابق، از جمله سوزان رایس مشاور امنیت ملی سابق و جان برنان رئیس‌سابق سیا اعلام کردند دولت اوباما سال 2015 تصمیم گرفت برای اطمینان از عملیات حساب شده علیه جنبش انصارالله یمن و هدایت این درگیری به سوی راه‌حلی دیپلماتیک، از به اصطلاح ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی حمایت کند.»