kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۷۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
دردسرهای ناتمام «بر‌یگزیت» برای «ترزا می»

4 وزیر دیگر حامی اتحادیه اروپا از دولت انگلیس جدا می‌شوند

جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا (بر‌یگزیت) بار دیگر میان مقامات لندن اختلاف انداخت و چهار وزیر در آستانه خروج از دولت قرار گرفتند.

دولت ترزا می که مدتی است با بحران ریزش وزیر مواجه شده و همین چندماه قبل وزیر خارجه‌اش (بوریس جانسون) هم به دلایلی دولت را ترک کرده، بار دیگر با بحران مواجه شده است؛ به گزارش فارس، روزنامه «ساندی تایمز» نوشت، چهار وزیر حامی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، در آستانه خروج از کابینه نخست‌وزیر هستند. این خبر در حالی منتشر شد که فشارها علیه ترزامی از همه طرف‌ها شدت گرفته است.
نخست‌وزیر انگلیس اکنون در تلاش است تا جزئیات نهایی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تدوین کند.«جو جانسون»، وزیر امور حمل‌و‌نقل انگلیس روز جمعه اعلام کرده بود، به دلیل طرح پیشنهادی دولت این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا، از کابینه جدا می‌شود.او در بیانیه‌ای نوشته است: «بریگزیت کشور را دچار شکاف و میان احزاب سیاسی تفرقه و خانواده‌ها را هم دچار اختلاف کرده است.»در همه‌پرسی ماه ژوئن سال 2016 در انگلیس،53 درصد از شرکت‌کنندگان، رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند. در «ولز» نیز بیش از 52 درصد رای‌دهندگان رای به خروج دادند. اما در «اسکاتلند» و «ایرلندشمالی» شرایط متفاوت بوده و به ترتیب 44 درصد و 38 درصد شرکت‌کنندگان رای به خروج داده بودند و اکثریت آرای متعلق به موافقان ماندن در اتحادیه اروپا بوده است.
اتحادیه اروپا هرچند با هدف ایجاد اتحاد میان همه کشورهای اروپایی (به استثنای شوروی سابق و روسیه فعلی)، ایجاد شده، ولی بحران‌های اقتصادی سال‌های اخیر این اتحادیه را با چالش مواجه کرده و مردم برخی از  کشورها از جمله انگلیس، درصدد جدایی از این اتحادیه برآمده‌اند. در ارتباط با پیامدهای بر‌یگزیت برای اقتصاد انگلیس، تحلیل‌های متفاوتی مطرح می‌شود.
محکومیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای
شرکت‌کنندگان در «نشست ائتلاف خلع سلاح هسته‌ای» که در پایتخت انگلیس برگزار شد، سیاست‌های این کشور و آمریکا درخصوص توسعه سلاح‌های هسته‌ای را مورد انتقاد قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شرکت‌کنندگان در این نشست، حفظ، توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای را محکوم کردند و آن را اقدامی علیه صلح و امنیت جهانی و هدر دادن منابع مردم دانستند و نابودی این سلاح‌ها را خواستار شدند.
«دیو وب» رئیس ائتلاف خلع سلاح هسته‌ای، در این نشست، که تحت عنوان «سلاح‌های هسته‌ای و اثر فناوری‌های جدید بر جنگ‌های آینده» در دانشگاه لندن برگزار شد گفت: جهان در دوران موسوم به جنگ سرد، در معرض جنگ هسته‌ای قرار داشت. اما با تداوم سیاست‌های جنگ‌افروزانه رئیس‌جمهور آمریکا، دور تازه‌ای از رقابت‌ها برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای و کشتارجمعی شکل گرفته است.