kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

غرب 10 میلیارد یورو از پول‌های قذافی در بانک‌های بلژیک را بالا کشید

به نوشته یک روزنامه فرامنطقه‌ای، دولت بلژیک با حمایت آمریکا، حدود 10 میلیارد یورو از دارایی‌های دیکتاتور سابق لیبی را بالا کشید و این وجوه کلان را به ملت این کشور پس نمی‌دهد.

«رای‌الیوم» نوشته، بلژیک اکنون با یک رسوایی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند و آن، مفقود شدن حدود 10 میلیارد یورو از پول‌های دولت لیبی است. این پول‌‌ها را سرهنگ «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی، در بانک‌های بلژیک سپرده‌گذاری کرده بود.
به نوشته رای‌الیوم در حال حاضر که دولت لیبی درصدد برآمده این وجوه کلان را پس بگیرد، مقامات آمریکایی، در این مسیر مانع‌تراشی می‌کنند.
این مانع‌تراشی در حالی صورت می‌گیرد که حدود نیمی از جمعیت لیبی آواره هستند و مردم این کشور به خاطر نابودی زیرساخت‌ها، به شدت رنج می‌برند.
کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، در قالب ناتو، در سال 2011 لیبی را آماج حملات هوایی خود قرار داده و جنگ را بر مردم این کشور تحمیل کرده‌اند.
دادستان بلژیک خواستار انجام تحقیق رسمی درباره مفقود شدن این 10 میلیارد یورو و طرف‌هایی که این پول‌ها را به دست آورده‌اند،  شده است. سازمان ملل نیز تحقیق مشابهی را آغاز کرده است، اما طرف‌های آمریکایی می‌خواهند در انجام این تحقیقات مانع ایجاد کنند، تا نام مزدوران آنها که نقش اساسی در آغاز جنگ لیبی بازی کردند، فاش نشود.
بر اساس اطلاعاتی که به رسانه‌ها درز کرده، علت هراس آمریکا از انجام تحقیقات درباره نحوه هزینه شدن پول‌های فوق، برملا شدن نقش آمریکا در آتش‌افروزی و بحران‌سازی در لیبی است. اگر ابعاد این رسوایی بزرگ برملا شود، حجم توطئه‌ای که ملت و دولت لیبی با آن مواجه هستند نیز برملا می‌شود.
اکنون سه میلیون لیبیایی در مصر و تونس زندگی می‌کنند و پولی برای درمان خود ندارند، در حالی که پول‌های آنها دزدیده می‌شود و کشورشان به نام حقوق بشر و مبارزه با فساد ویران می‌شود.
هرچند، در قیام ضد فساد و علیه دیکتاتوری سال 2011، حق با مردم بود، ولی آنها نمی‌دانستند که قدرت‌های غربی از این قیام بهره‌برداری کرده و بذرهای هرج و مرج و بی‌ثباتی و تجزیه کشور را در کشور خواهند کاشت.
متاسفانه اتحادیه عرب و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به عنوان پوششی برای مشروعیت بخشیدن به این توطئه به کار گرفته شده‌اند.
البته، واقعیت‌هایی که از این پس منتشر خواهد شد، ابهام را برای میلیون‌ها لیبیایی برطرف خواهد کرد و این اطلاعات کاری می‌کند آنها در محاسبات خود، بازنگری و نگاه متفاوت و مسئولانه‌ای به آینده پیدا کنند که مهم‌ترین پایه‌های آن بازسازی کشور بر اساس عدالت، دموکراسی، قوه قضائیه مستقل، و بازخواست مقامات اروپایی علاوه بر استفاده‌ای که از پول‌های بادآورده دیکتاتورها در توسعه کشورهای خود می‌برند، به شکل انفرادی نیز از کمک‌های این دیکتاتورها بهره می‌برند که بهترین مثال برای این مورد، استفاده «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور سابق فرانسه، از پول‌های اهدایی قذافی است.