kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷

جان بولتون: گزینه نظامی علیه ایران جایی در برنامه‌های ما ندارد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالی می‌گوید گزینه نظامی جایی در برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا علیه ایران ندارد که پیش از این وزیر دفاع این کشور اعلام کرده بود که آمریکا اساسا توانایی حمله نظامی به ایران را ندارد و داشتن آمادگی برای جنگ با خواستن آن یکسان نیست.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در پاریس گفته گزینه نظامی جایی در برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا علیه ایران ندارد.
«نیک شیفرین»، خبرنگار «نیوزآور» نوشت بولتون در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه در صورت خروج ایران از برجام آیا گزینه نظامی علیه این کشور روی میز است گفت: «این [گزینه] هیچ جایی در برنامه‌ریزی‌های ما ندارد.»
این اظهارات بولتون به احتمال زیاد ناظر بر ارزیابی‌های اخیر پنتاگون از توان نظامی آمریکا بوده که بر اساس آن تاکید شده بود، مقام‌های دفاعی این کشور علاقه‌ای به درگیری نظامی با ایران ندارند. چرا که وی از مدتها پیش این نظر را داشته که تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای تغییر نظام این کشور با حمله به آن است.»
چندی پیش سایت آمریکائی نشنال اینترست در گزارشی درباره چرایی عدم توانایی آمریکا در حمله نظامی به ایران نوشته بود : «این موضوع شاید تا اندازه‌ای ناشی از خستگی آمریکا از جنگ‌های عراق و افغانستان باشد، اما در یک سطح عمیق‌تر، ارتش آمریکا قادر به شکست سریع و کم‌هزینه ایران، همانند کاری که در عراق و افغانستان کرد، نخواهد بود. در واقع تهران قادر خواهد بود حتی قبل از آغاز عملیات دشوار‌اشغال‌گری، هزینه‌های هنگفتی به ارتش آمریکا تحمیل کند».
در حال حاضر ارتش آمریکا برغم حمایت از ائتلاف سعودی در یمن و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق در هیچ‌کدام از این کشورها، نتوانسته اهداف مطلوب خود را دنبال کند. براساس بررسي مؤسسه بروكينکز درخصوص نيروي لازم براي حمله به ايران، آمريكا براي يك حمله موفق زميني به ايران نياز به 800 هزار نيروي نظامي دارد كه حتي در حالت بسيج عمومي اين كشور نيز از توان نظامي آن خارج است.
از نظر تامین منابع اقتصادی برای درگیری نظامی جدید نیز ایالات متحده با چالش جدی روبروست. بنابر آمار دانشگاه «براون» تخمین می‌زند واشنگتن از ١١سپتامبر ٢٠٠١١ به این سو حدود 7 تریلیون دلار در جنگ‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم راه انداخته، هدر داده است. این موضوع را می‌بایست در نظر گرفت که هزینه هرگونه تقابل نظامی علیه ایران با توجه به موقعیت غیرقابل قیاس جمهوری اسلامی ایران به نسبت عراق و افغانستان، هزینه چندبرابری را به نسبت نبرد‌های گذشته علیه اقتصاد ایالات متحده تحمیل خواهد کرد.
از طرف دیگر نتایج اقدام نظامی ضدایران توسط آمریکا نیز می‌بایست در نظر گرفت. ماهیت دولت و حکومت در ایران بسیار متفاوت است. جایگاه منطقه‌ای ایران، جایگاهی تثبیت شده و غیرقابل انکار است. اگر پاسخ‌های احتمالی ایران به تجاوز و اقدام نظامی آمریکا علیه تهران غیرقابل پیش‌بینی است، اما بیشتر کارشناسان در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن اینکه هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران محدود به مرزهای داخلی ایران نخواهد بود و به‌صورت قابل پیش‌بینی شده‌ای جنگ تمام عیار را به تمام منطقه خواهد کشاند.