kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه ایران فکر می‌کند شورای نگهبان شورای نگهبانِ دولت است!

حمله ارگان دولت به شورای نگهبان، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تضاد چندانی با یکدیگر ندارند، ارز 4200 تومانی و رانتی که دولت ایجاد کرد! از جمله مطالب دیروز مطبوعات زنجیره‌ای بود.
سرویس سیاسی ـ

روزنامه ایران در ادامه فضاسازی تخریبی روزنامه‌های زنجیره‌ای علیه شورای نگهبان در سرمقاله دیروز خود با عنوان «اعلام نظر سیاسی یا حقوقی؟» شورای نگهبان را به دلیل رد لایحه cft به سیاسی‌کاری متهم کرد. ارگان دولت نوشت: «رفتار سیاسی را بد نمی‌دانیم. ممکن است مجلس، دولت یا یک حزب سیاسی چنین اقدامی را انجام دهد و پیام سیاسی به دیگران مخابره کند. این محل ایراد نیست. چون همه انتظار دارند که این نهادها، سیاسی رفتار کنند ولی هنگامی که شورای نگهبان مصلحت‌جویی می‌کند و حتی به‌صورت شفاف مسئله را شرح نمی‌دهد و سخنگوی آن فقط با ذکر این نکته که نظر شورای نگهبان در بازه زمانی قانونی اعلام شده بسنده می‌کند و در نهایت مسئولان هیئت‌رئیسه مجلس از این کار پرده‌برداری می‌کنند، در این صورت اعتبار حقوقی و شرعی سایر تصمیمات آن نیز دچار شائبه می‌شود. در واقع مخاطب به این نتیجه می‌رسد که کل این فرآیند یک اقدام مصلحت‌جویی از موضع شورای نگهبان است و ربط چندانی با منطق حقوقی و شرعی برای تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی ندارد.»
برخلاف دروغ‌پردازی روزنامه ایران، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه هیئت‌رئیسه مجلس گفته بود: در این جلسه امروز هیئت‌رئیسه موضوع نامه شورای نگهبان به مجلس در رابطه با CFT و رعایت زمان مقرر در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ‌مجلس نامه مربوط به لایحهCFT را شانزدهم مهر ماه 97 به شورا ارسال کرد و شورای نگهبان پس از انجام بررسی‌ها در تاریخ 6 آبان 97 نتیجه بررسی‌های خود را طی نامه‌ای به مجلس اعلام کرد و محدودیت زمانی آن بر اساس اصل 95 قانون اساسی رعایت شده است.
همچنین در شرایطی که در جلسه روز چهارشنبه هفته قبلِ مجلس شورای اسلامی، محمود صادقی، نماینده حاشیه‌ساز مجلس دهم در تذکری مدعی شد که شورای نگهبان هنوز در مورد CFT نظراتش را به صورت رسمی به مجلس ارسال نکرده است، علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس اما گفت که آنچه صادقی می‌گوید خلاف واقعیت است و شورای نگهبان نظراتش را در مهلت مقرر ارسال کرده است. رئیس ‌مجلس افزود: بنده نظر شورا را به کمیسیون امنیت ملی و معاونت قوانین مجلس ارسال کرده‌ام... نظر شورای نگهبان درباره این لایحه در موعد مقرر به مجلس، ارسال و الزام قانونی ۲۰ روزه رعایت شده است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری روز گذشته در همین زمینه گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتشان را برای ما ارسال نکرده بودند و ما منتظر بودیم تا نظر را کامل ارسال کنیم. به دلیل اینکه در تاریخ دوشنبه ششم آبان ماه زمان ما تمام شده بود، ما باید نظرات خودمان را اعلام می‌کردیم، مجمع تشخیص مصلحت نظام همان روز یکشنبه 13آبان نظراتشان را برای ما فرستادند و وقتی که من نظرات مجمع را هم برای مجلس ارسال کردم، به طور رسمی اعلام کردیم اما از جهت رسمیت قانونی‌اش نظرات ما در تاریخ خودش اعلام شد.
وی همچنین بیان داشت: در آیین‌نامه‌ زمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی مقرر نشده است که در چه محدوده زمانی نظراتش را برای شورای نگهبان ارسال کند، آنچه که مقرر شده طبق قانون اساسی برای شورای نگهبان است که باید ظرف دو تا 10 روز پاسخ را ارسال کند.
سخنگوی شورای نگهبان البته پیش از این در پاسخ به فضاسازی‌های تخریبی علیه این شورا نوشته بود: «روزی که نظر شورای نگهبان در مورد CFT منتشر شد، برخی ظاهرا بدون آنکه متن کامل نظرات را دیده باشند، آن را سیاسی خواندند و یادداشت‌های آماده را منتشر کردند! اکنون باید پرسید، چرا برخی مایلند با چشم‌های بسته قدم بردارند؟»
وی همچنین خطاب به مدعیان نوشت: «هنگام بررسی کنوانسیون پالرمو، شورای نگهبان با ایراداتی نیز در ترجمه آن مواجه گشت و مجلس آنها را اصلاح کرد. در CFT نیز واژه لیست سیاه محل ایراد بود در حالی که در اسناد FATF چنین واژه‌ای وجود ندارد. اکنون باید سؤال شود چگونه این مصوبات تصویب شدند؟ آیا ایرادات شورا سیاسی است یا...؟»
گفتنی است، گویا ارگان دولت خیال کرده شورای نگهبان، شورای نگهبانِ دولت است نه نهاد مجزای دیگری که مصوبات مجلس شورای اسلامی را بر اساس شرع مقدس و قانون اساسی مورد بررسی قرار می‎‌دهد. البته در شرایط فعلی که خانه ملت به خانه دولت تبدیل شده و مجلس رفاقت تمام عیاری با دولت دارد، شاید این تصور روزنامه ایران دور از انتظار نباشد!
دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تضاد چندانی با هم ندارند
یکی از مواردی که عمدتا با مصادیق دقیق و استدلال‌های روشن از سوی کیهان مورد انتقاد قرار می‌گرفت، این نکته بود که برخی ساده‌انگارانه میان جمهوری‌خواه و دموکرات تفاوت بنیادین قایل می‌شدند. ایراد این نگاه آن است که تلقی ما و شناخت ما را از آمریکا که در جبهه دشمنی با ملت ایران قرار دارد، با خطایی فاحش روبرو می‌سازد و این موضوع برآیندی جز خسارت برای ایران به بار نخواهد آورد.
با این وجود دیروز روزنامه شرق در سرمقاله خود به صراحت به عدم اختلاف مبنایی میان جمهوری‌خواه و دموکرات ‌اشاره می‌کند؛ دو حزبی که در آمریکا تنها آنها می‌توانند رئیس‌جمهور را تعیین کنند و ترامپ و اوباما دو مورد از این دو حزب هستند. روزنامه شرق در سرمقاله دیروزش نوشته: «مواجهه ترامپ و اوباما در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکا کم سابقه است. آنان در طرز تلقی خود از دموکراسی آمریکایی اختلاف مبنایی ندارند.»
این نوشتار سپس می‌افزاید: «اوباما و ترامپ به شیوه خود از منافع ملی شان دفاع می‌کنند و احزاب حامی آنان، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هم در عین اختلافات فکری عمیق، در عمل تضاد چندانی با یکدیگر ندارند.»
اما مهم‌ترین نکته در سرمقاله شرق آن بخش است که نویسنده به گفته‌های یک روانشناس‌اشاره می‌کند که خطاب به اوباما می‌گوید که ترامپ ماحصل ریاست‌جمهوری شماست. در این نوشتار آمده است: «لیندا گراهام، نویسنده و روان‌شناس، بعد از این سخنرانی خطاب به اوباما گفت: پیروزی ترامپ ماحصل ریاست‌جمهوری شما بوده است و بعد در توییترش اعلام کرد ترس از پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات اوباما را به میدان کشاند. پولی بیوس و سیسرو تاریخ‌نگاران یونانی باور دارند سه شیوه حکومت را سه چیز به تباهی می‌کشاند. حکومت سلطنتی را بیدادگری، ‌اشراف‌سالاری را نفوذسالاری و دموکراسی را تود‌ه‌سالاری. آخری بی‌شباهت به وضعیت کنونی آمریکا نیست. به گفته اوباما این شرایط با دونالد ترامپ آغاز نشده است بلکه او نشانه یک بیماری است و نه علت آن. ترامپ در حال سرمایه‌گذاری روی نفرت‌هایی است که سیاستمداران چندین سال آتش آن را شعله‌ور کرده‌اند.»
ارز 4200 تومانی و رانتی که دولت ایجاد کرد!
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در مطلبی نوشت: «متاسفانه آنچه تا امروز رخ داده، ثروتمند کردن آنانی بوده که به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی دسترسی داشتند و همه به نام دفاع از قدرت خرید مردم رخ داده است. اما آمار و ارقام نشان می‌دهد، قیمت کالاهایی که تخصیص ارز دولتی داشته‌اند، به تمامی از قیمت بازار آزاد ارز پیروی کرده است. به عبارت دیگر این واردکننده بوده که از رانت به‌وجودآمده بهره برده است. لب کلام اینکه دولت انگشت‌شماری را به نام توده‌های مردم و اقشار آسیب‌پذیر، ثروتمندتر از گذشته کرده است. این راه مقابله در جنگ اقتصادی نیست. راه حفاظت از اقشار آسیب‌پذیر باید تغییر کند. دولت خود باید رانتی را که به‌وجود آورده برطرف کند، درآمد ریالی خود را افزایش دهد و این تغییر در درآمد را به‌طور مستقیم به دهک‌های پایین جامعه دهد. نه اینکه وقتی شوک ارزی می‌شود، یارانه به شکل رانت به جیب دهک‌های بالای جامعه رود. شوک ارزی ذاتا ایجاد شکاف طبقاتی می‌کند؛ اما دولت خود نباید عاملی باشد برای شکاف بیشتر فقیر و غنی».
گفتنی است فروردین ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری، روزنامه‌های زنجیره‌ای تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند. اما در عمل 18میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان بر باد رفت و رانتی 130هزار میلیارد تومانی را در حلقوم مفسدان و رانت‌خواران دانه‌درشت ریخت.