kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
در ارتباط با پرونده خاشقجی صورت گرفت

250 تذکر حقوق بشری به عربستان از سراسر جهان

سعودی‌ها می‌گویند از نهادهای بین‌المللی ۲۵۸ تذکر درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور، از جمله تذکری جهت اجرای تحقیقات شفاف درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد دریافت کرده است.

وضعیت حقوق بشر در عربستان با قتل وحشیانه خاشقجی باعث افزایش فشار جامعه جهانی بر سعودی شده است. در همین رابطه، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به ‌نقل از «بندر العیبان» رئیس‌هیئت این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش داده که عربستان 258 تذکر در موضوعات حقوق بشر دریافت کرده است. به گفته العیبان این تذکرها همچنین شامل اجرای تحقیقاتی شفاف و بی‌طرف درخصوص قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی است.
این در حالی‌ است که به‌رغم معضلی که رژیم سعودی در پی به قتل رساندن خاشقجی با آن روبه‌روست، سرکوب شکنجه و قتل منتقدان و فعالان سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد. نمونه آن قتل «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر» روزنامه‌نگار و نویسنده سعودی زیر شکنجه در جریان بازداشتش در زندان‌های این کشور است که منابع خبری بامداد چهارشنبه این موضوع را فاش کردند. با این حال، رئیس‌هیئت سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل مدعی شده: «نگاه ما به این توصیه‌ها (تذکرات) مثبت و حائز اهمیت است و این موضوعات در کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی بررسی می‌شود.»
از سوی دیگر «ترکی الفیصل»، مسئول اطلاعاتی سابق حکومت سعودی هم اعلام کرده، کشورش به نظام قضایی خود افتخار می‌کند! و هرگز یک تحقیقات بین‌المللی در مورد قتل جمال خاشقجی را نمی‌پذیرد.
 به گزارش ایسنا، اخیرا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به همراه برخی گروه‌های حقوق بشری و مقام‌های دولت‌های دیگر خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره قتل جمال خاشقجی شد. ترکی الفیصل، در یک سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ در محل انستیتوی صلح بین‌الملل گفت: «انتظار دارد که حکومت عربستان به قولش برای تحقیقات درباره این حادثه عمل کند و «همه حقایق را روی میز بگذارد» و به همه سؤال‌های پاسخ داده نشده از جمله اینکه چه اتفاقی برای جسد خاشقجی افتاد، پاسخ دهد.» او افزود: «پادشاهی عربستان قرار نیست پذیرای یک دادگاه بین‌المللی به منظور بررسی چیزی که به سعودی‌ها مربوط است، باشد و نظام قضایی سعودی سالم و فعال و کارآمد است و این مسیر را در پیش خواهد گرفت. پادشاهی عربستان هرگز مداخله خارجی در این نظام خود را نمی‌پذیرد.» این اظهارات در حالی است که کشورهای مختلف به صراحت اعلام کرده‌اند که به نظام قضایی عربستان اعتماد ندارند و این سیستم قضایی تفاوتی با سیستم قضائی داعش ندارد.
 رجب طیب اردوغان نیزاز تحویل همه فایل‌های صوتی مرتبط با پرونده خاشقچی به طرف سعودی خبر داد و گفت، این فایل‌ها در اختیار کشورهای دیگری مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز قرار گرفته و «نیازی به معطلی بیشتر» نیست.