kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
سخنگوی وزارت امور خارجه:

شاید در آینده نحوه عملکرد و کندی اروپایی‌ها را نقد کنیم!

بهرام قاسمی می‌گوید گرچه روند تصمیم‌سازی اصولاً کند‌، اما در حال حاضر و با توجه به مجموعه شرایط ترجیح می‌دهم تصور کنم که این طولانی شدن تا حدی می‌تواند قابل قبول باشد.
 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی عملکرد اروپا در قبال SPV و اینکه چرا تا امروز طرف‌های اروپایی به صحبت‌های کلی در این زمینه بسنده کرده‌اند و هنوز جزئیات این ساز و کار مشخص نیست؟ گفت: «شاید بتوان در آینده و از سر حوصله نقد‌هایی را در رابطه با نحوه عملکرد و کندی اروپایی‌ها در قبال سازوکار ویژه مالی مطرح کرد؛ اما باز تاکید می‌کنم که امروز در شرایط نسبتا خوبی هستیم و تا حد زیادی تفاهمات اولیه انجام شده است، مکانیزم‌هایی دارد شکل می‌گیرد و اهداف و ابزار‌ها مشخص شده است، البته انتظارات از اروپا یا اتحادیه و 1+4 بیش از اقداماتی است که تاکنون انجام داده‌اند، ولی باید واقع‌بین بود، ساز و کاری تعریف شده و در نهایت فکر می‌کنیم در آینده بتوانند این مکانیزم و ساز و کار را رسما اعلام کنند.»
وی همچنین در ادامه به توجیه تاخیر اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان پرداخت و افزود‌: «این ساز و کار‌ها ظرایف و پیچید‌گی‌های خاص خود را دارند، به‌خصوص وقتی سیاست‌های تحدیدی و تحریمی قلدرمآبانه آمریکا هم می‌خواهد به هر شکلی این همکاری‌ها پا نگیرد و سر راه آن کارشکنی و خراب‌کاری کرده و به تهدید شرکت‌ها و موسسات مالی اروپایی اقدام می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که تاخیر در اجرا موضوع غریبی نیست».
سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی به توجیه کندی عملکرد اروپا در راه‌اندازی ساز و کار مالی ادعایی پرداخته و نقد احتمالی چنین عملکرد خسارت‌باری را به آینده حواله می‌دهد که اروپایی‌ها در شرایط فعلی با وقت در راه‌اندازی مکانیسم دور زدن تحریم‌ها عملا اقتصاد و بازار کشور را معطل اقدامات خود کرده‌اند.
بعد از گذشت 7 ماه از خروج آمریکا در برجام و احیای مجدد تحریم‌ها، وعده‌های نسیه اروپا در حد وعده باقی مانده و هنوز اقدام عملی درخصوص رفع مشکل بانکی میان ایران و اروپا (که از جمله تعهدات برجامی اروپایی‌هاست) به‌عمل نیاورده است. 3 کشور اروپایی عضو برجام نیز نه تنها به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کنند بلکه طی ماه‌های اخیر مشغول شرط‌گذاری و امتیازخواهی نیز هستند.