kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
وزیر جهاد کشاورزی‌:

85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای فرآوری و تهیه اکسیر برخی محصولات از جمله زرشک و عناب مشکل داریم و نیاز به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی در حاشیه بازدید از سایت الگویی کشت خارشتر چاهک موسویه شهرستان قائنات در جمع خبرنگاران افزود: باید راهی پیدا کنیم تا درخصوص بسته‌بندی و فرآوری عناب و زرشک با کار مشترک، محصولات خراسان جنوبی را به دنیا معرفی کنیم و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان این موضوع را دنبال کنند.
وی ادامه داد: وضعیت زعفران در این سال‌ها بهبود یافته است با توجه به بازاریابی‌های انجام شده، کشورهای مختلف، زعفران ایران را می‌شناسند و روز‌به‌روز تقاضای جهانی افزایش یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد‌: 85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما در فرآوری این محصول هنوز مشکل وجود دارد و نیز در بازاریابی و فرآوری عناب و زرشک عقب‌تر هستیم.
حجتی یادآور شد: می‌توان گیاه خارشتر را به صورت کنسانتره آماده و در اختیار احشام قرار داد با توجه به محدودیت علوفه‌ای که در کشور داریم و تجربه‌ای که در این سال‌ها کسب شده این اقدام می‌تواند بخشی از نیاز علوفه‌ای را در این مناطق حل کند.
برای کشت گیاه دارویی خارشتر، 219 هکتار زمین در قائنات اختصاص یافته که در حال حاضر پنج هکتار تولید بذر انجام شده است.
تامین علوفه، تولید بذر و عرقیجات دانستاز اهداف کشت خارشتر در قائنات است.
خارشتر گیاه چندساله ریزوم‌دار با خواص دارویی و مصرف علوفه‌ای و همچنین تثبیت شن‌های روان است که رشد زیادی داشته و به سرعت بخش بزرگی از زمین یک ناحیه را می‌پوشاند.