kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

شبکه‌های مجازی زندگی واقعی را تهدید می‌کنند(اخبار ادبی و هنری)

در تازه‌ترین گزارش یک نهاد بین‌المللی، شبکه‌های مجازی اینترنتی را تهدیدی برای زندگی بشر امروز دانسته است.

یک وب سایت خارجی براساس همین گزارش از روابط اینترنتی و آنلاین، این گونه نتیجه گرفته است:
«توییتر بی‌رحم است. کافی است اظهارنظری وجود داشته باشد که مخالف ایده و نظر عمومی یا گروهی باشد تا آزارگر‌ها حمله‌ور شوند. یک نفرت شخصی و کینه قدیمی یا قرار گرفتن در گروه رقیب نیز می‌تواند بالقوه یک کاربر را در معرض تهدید قرار بدهد. خشونت و آزارگری در شبکه‌های اجتماعی مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شود... بسیاری از این خشونت‌ها ماهیت جنسی یا فیزیکی دارند...» اما این موضوع فقط به توییتر محدود نشده و تقریبا تمامی شبکه‌های مجازی به اصطلاح اجتماعی را در برمی گیرد. «ائورا بتز»،یک فعال و نویسنده زن بریتانیایی درگفت‌وگو با عفو بین‌الملل از‌اشکال چندگانه خشونت در شبکه‌های مجازی سخن گفته است: «خشونت آنلاین زمانی برای من شروع شد که...روزانه حدود ۲۰۰ پیام حاوی خشونت در سایت دریافت می‌کردم. بعد از آن این خشونت‌ها در پلت‌فرم‌های دیگری مثل توییتر و فیس‌بوک نیز آغاز شدند»
کیت اسمورتویت،‌ کمدین بریتانیایی می‌گوید پس از اجرای یک برنامه تلویزیونی در این شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی مورد آزار و خشونت قرار گرفته و در طی ۴۸ ساعت، ۱۶۵ صفحه توییت و پیام‌های حاوی خشونت‌ دریافت کرده است. او می‌گوید در این مدت ۴ یا ۵ تهدید به مرگ و تهدید به تجاوز نیز دریافت کرده است. گزارش عفو بین‌الملل تاکید دارد که تهدیدها و خشونت‌های اینترنتی می‌توانند قربانی را تا سرحد جنون برسانند. یک کاربر قربانی ترول‌ها (اوباش اینترنتی) می‌گوید پس از دریافت صدها پیام تمسخر از سوی کاربران دچار حملات عصبی شده و فقط پس از گذراندن دوره‌های طولانی روان‌درمانی توانسته است از فکر آن پیام‌های حاوی نفرت و وحشت خلاص شود.
یک نگاه گذرا به شبکه‌های مجازی ظاهرا اجتماعی، خشونت گسترده علیه افراد مختلف به ویژه زنان را آشکارا نشان می‌دهد. پیام‌ها و توییت‌های فراوانی وجود دارند که خطاب به یک شخص نوشته شده‌ و او را تهدید کرده‌اند یا به باد تمسخر و توهین گرفته‌اند. زمانی که ترول‌ها (اوباش اینترنتی) حمله‌ور می‌شوند از تحقیر شکل و ظاهر، نژاد و هویت فرد قربانی شروع می‌کنند و تا آرزو یا تهدید به مرگ پیش می‌روند. گزارش‌های‌ عفو بین‌الملل نشان می‌دهند خشونت‌های آنلاین می‌توانند امنیت افراد را در زندگی واقعی نیز به خطر بیندازند. در بریتانیا از هر پنج زنی که خشونت آنلاین را تجربه کرده‌، یک نفر نگران امنیت خود و خانواده‌اش است. این تعداد در ایالات متحده آمریکا از هر چهار زن یک نفر گزارش شده است.