با کوتاهی سوال برانگیز دولت در اعمال فیلترینگ رخ داد
غلبه نسخههای فارسی تلگرام بر پیامرسانهای داخلی
آمار عضویت کاربران ایرانی در پیامرسانهای داخلی نشان میدهد حمایتهای دولت از پیامرسانهای بومی کافی نبوده و آمارهای نهایی نشان میدهد کاربران پیامرسان طلاگرام را به عنوان پیامرسان غالب پذیرفتهاند.
به گزارش خبرگزاری فارس، فیلتر تلگرام در ایران قرار بود فرصتی برای پا گرفتن پیامرسانهای داخلی باشد، یک سال پس از فیلتر تلگرام، آمارها نشان از موفقیت بیشتر پوستههای فارسی و غیررسمی تلگرام نسبت به پیامرسانهای مستقل داخلی دارد.
به گفته امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی، پس از فیلتر تلگرام، عضویت در پیامرسانهای داخلی شدت گرفت به طوری که ۲۵ میلیون کاربر در پیامرسانهای داخلی ثبتنام کردند. اما در حالی که انتظار میرفت سیل مهاجرت به پیامرسانهای داخلی ادامه یابد استفاده از تلگرام با فیلترشکن و همچنین فیلتر نشدن نسخههای فارسی تلگرام به حیات این دو پیامرسان کمک کرد.
وزارت ارتباطات مجری اعمال فیلترینگ در کشور است و حتی در برههای کم کاری این وزارتخانه در بستن فیلترشکنها صدای شورای عالی فضای مجازی را درآورد که سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: «امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و به همان میزانی که باید جلوی فیلترشکنها را میگرفت بگیرد».
این شرایط باعث امیدوار شدن کاربران به ادامه فعالیت تلگرام و چشمپوشی از پیامرسانهای داخلی شد که در نتیجه براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات، تعداد کاربران پیامرسانهای داخلی در مهرماه امسال به ۱۵ میلیون نفر کاهش یافته است.آمار کاربران هر یک از پیامرسانهای داخلی به صورت تقریبی از روی تعداد نصب محاسبه شده است. این آمار کاملا منطبق بر آمارهای ارائه شده مسئولان نیست. طبق این آمار احصاء شده در حال حاضر طلاگرام حدود 15 میلیون نفر، هاتگرام حدود 5 میلیون و 700 هزار نفر، سروش حدود 5 میلیون نفر، ویسپی حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر، گپ حدود 1 میلیون نفر، بله حدود 630 هزار نفر، آیگپ حدود 300 هزار نفر و بیسفون حدود 105 هزار نفر کاربر دارند. بنابراین امروز هاتگرام و طلاگرام پرمخاطبترین پیامرسان مورد استفاده کاربران در ایران هستند.
از سوی دیگر، هاتگرام و طلاگرام خیلی زود به آمار ۳۰ میلیون کاربر رسیدند و در تیرماه امسال عبدالصمد خرمآبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اعلام آمار کاربران هاتگرام و طلاگرام گفته بود: «بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرمافزار هاتگرام و طلاگرام به آنها مراجعه کردهاند و در واقع با یک رفتار معنادار فیلترشکن ایرانی را بر فیلترشکن خارجی ترجیح دادهاند.»
این آمار نشان میداد در صورتی که دولت از پیامرسانهای داخلی به صورت واقعی حمایت میکرد، آمادگی حمایت و استفاده از پیامرسانهای داخلی در کاربران وجود داشت. این عدم حمایت معنادار، نتیجه معناداری هم داشت و عملا شعار دولت درباره دادن فضای رقابتی به پیامرسانهای داخلی مجالی برای تحقق پیدا
نکرد.