kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
رئیس‌کل بانک مرکزی:

صادرات غیرنفتی 13 درصد افزایش یافت

رئیس ‌کل بانک مرکزی اعلام کرد صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماهه سال جاری 13 درصد افزایش یافته است.

عبدالناصر همتی با ‌اشاره به وجود ١٦ استان مرزی در کشور، افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه را به شرط رعایت مواردی، شاه کلید توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی خواند و ایجاد هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارتخانه‌های کشور، صمت و جهاد کشاورزی را برای مدیریت صادرات در استان‌های مرزی ضروری دانست.
وی با  بیان اینکه صادرات وقتی برای کشور مفید است که موجب ورود ارز یا کالا به کشور شود، صادرات ریالی را به مثابه خروج سرمایه از کشور دانست و برنامه‌های بانک مرکزی برای جلوگیری از این امر و کمک به صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصادی کشور را تشریح و تاکید کرد بزودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد در نظر گرفته شده اعلام می‌کنیم.
رئیس ‌بانک مرکزی ادامه داد: صادرات غیرنفتی ما در هفت ماه اول امسال ۲۷ میلیارددلار  بوده و نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی، افزایش بیش از ۱۳ درصدی داشته است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، همتی همچنین با ‌اشاره به شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی کشور از انجام مذاکرات جدی و مثبت با هشت کشوری که معافیت خرید نفت از ایران را گرفته‌اند خبر داد.
وی افزود: در هفت ماهه امسال ۳۱ میلیارددلار برای واردات کالاها وخدمات ارز تامین شده است که بیش از ۲۳ میلیارد دلار ان توسط بانک مرکزی و کمتر از هفت میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیرنفتی درسامانه نیما تامین شده است و از مبلغ تامینی ارز تاکنون ۱۰ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است و امیدواریم با تصمیماتی که اتخاذ شده عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما به زودی افزایش یابد.
گفتنی است، از عبارت «به زودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد درنظر گرفته شده اعلام می‌کنیم.» این موضوع برداشت می‌شود که احتمالا بخشنامه جدیدی از سوی این بانک صادر خواهد شد؛ البته خبرگزاری مهر هم چنین تعبیری از جمله همتی کرده و تیتر خود را بر همین اساس زده است.
با این حال، براساس گفته‌های کارشناسان اقتصادی متعدد بودن این بخشنامه‌ها موجب سردرگمی فعالان تجاری شده است؛ چراکه هر لحظه ممکن است با یک بخشنامه و قانون جدیدی مواجه شوند، اتفاقی که از ابتدای سال تاکنون بارها اتفاق افتاده است.
بر همین اساس، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار امسال خود با اعضای هیئت دولت (هفتم شهریور ماه) یکی از راه‌های بهبود فضای کسب و کار را جلوگیری از بخشنامه‌های پی‌در‌پی و احیاناً متناقض برشمردند و تأکید کردند: باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند. همچنین چندی پیش، حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های ارزی دولت و صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی از ابتدای امسال چقدر به نابسامانی بازار ارز در ماه‌های اخیر دامن زده؟ گفته بود: پیش از این گفته می‌شد که مدیریت آقای بهمنی در بانک مرکزی بدترین دوره مدیریتی بوده ‌اما در دوران آقای سیف مدیریت بانک مرکزی دوره بدتری را سپری کرد، به طوری که با صدور بخشنامه‌های متعدد ارزی صادرکننده و واردکننده عملاً نمی‌توانستند برنامه‌ریزی کنند.
لذا در شرایط کنونی بهتر از بانک مرکزی از تعدد بخشنامه‌ها جلوگیری کرده و به جای پیچیده‌تر شدن شرایط تجارت کشور، به سمت تسهیل و شفاف شدن آن گام بردارد.
ثبت‌نام ارز دانشجویی آغاز شد
فرآیند ثبت‌نام دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای دریافت ارز دانشجویی از دیروز (شنبه) در سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشجویان ایرانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده و به دنبال دریافت ارز هستند، از ۱۹ آبان ماه با مراجعه به سامانه اینترنتی سجاد به نشانی Portal.saorg.ir برای بارگذاری مدارک اقدام کنند.سازمان امور دانشجویان تنها موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان است و روند و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی صورت
 می‌گیرد.