kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

افزایش هفتگی قیمت لبنیات‌ بر اساس آمار بانک مرکزی

قیمت لبنیات طی یک‌سال گذشته با رشد قابل توجهی مواجه شده و براساس آمار بانک مرکزی، هفتگی افزایش یافته است.
 گروه اقتصادی-

لبنیات یکی از اجزای مهم سفره خانوار و از سوی دیگر تامین‌کننده مواد پروتئینی بدن می‌باشد، با این حال طی چند ماه گذشته قیمت اجزای آن (اعم از ماست، پنیر و شیر) با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای رو‌به‌رو شدند.
جدیدترین آمار بانک مرکزی درباره قیمت کالاهای اساسی که با عنوان «متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران» منتشر شده، نشان می‌دهد، گروه لبنیات طی یکسال گذشته بیش از 53 درصد گران شده است! بر همین اساس، رشد قیمت لبنیات که از ماه‌ها پیش اوج گرفته بود، همچنان ادامه داشته و نسبت به ماه گذشته افزایش 7/6 درصدی و نسبت به هفته گذشته (یعنی هفته منتهی به 11 آبان) نزدیک به یک درصد افزایش را به ثبت رسانده است.
هرچند اهمیت مصرف لبنیات برای سلامتی بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه افزایش تورم در این بخش‌ها به محدود شدن توان مردم برای تهیه اقلامی از این دست منجر می‌شود؛ موضوعی که عوارض و پیامدهای آن در سال‌ها و (حتی شاید) در دهه‌های دیگر بروز پیدا کند. در میان اقلام گروه لبنیات، ماست پاستوریزه و شیر پاستوریزه بیش از 74 و 47 درصد افزایش قیمت (در یکسال گذشته) داشته‌اند. البته این افزایش قیمت‌ها تنها به گروه لبنیات منحصر نبوده و تخم مرغ و گوشت قرمز هم در این مدت حدود 40 درصد گران‌تر شده‌اند. در همین جهت، خبرگزاری فارس گزارش داده، آخرین افزایش مربوط به چند روز گذشته است که دوباره حدود ۱۳ درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده است. البته صنایع لبنی به دو دلیل قیمت لبنیات را افزایش می‌دهند نخست اینکه مدعی هستند، با افزایش قیمت ارز قیمت تمام شده بسته‌بندی آنها بالا رفته است، چرا که لوازمی که برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند وارداتی است؛ دوم اینکه مدعی هستند حجم ورودی شیر خام به کارخانه‌های لبنی 25 تا 50 درصد کاهش یافته است و کارخانه‌های آنها با ظرفیت کمتری کار می‌کند.
بر همین اساس، عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اینکه صنایع لبنی، قیمت لبنیات را هر زمانی که دلشان بخواهد و به هر میزانی که بخواهند افزایش می‌دهند، اظهار داشت: متأسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه بی‌تفاوت هستند، در حالی که خرید شیر از دامداران به پایین‌ترین قیمت انجام می‌شود، اما صنایع لبنی قیمت‌ها را روزبه‌روز بالاتر می‌برند و پول دامداران را با سه تا چهار ماه تأخیر می‌پردازند. وی در پاسخ به این سوال که متولی نظارت بر صنایع لبنی کدام نهاد است، گفت:‌ براساس قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد، وزارت جهاد کشاورزی، مسئول تنظیم بازار این گونه محصولات است و باید بر آنها نظارت کنند.