kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
نایب‌ رئیس‌کمیسیون کشاورزی:

تعیین نرخ پایین برای خرید تضمینی گندم به قاچاق منجر می‌شود

نایب‌ رئیس ‌اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم به قاچاق این محصول استراتژیک منجر می‌شود.

جلال محمودزاده در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت جهانی هر کیلوگرم گندم با توجه به افزایش نرخ ارز 25 هزار ریال است که از قیمت داخلی آن بیش از 10 هزار ریال بالاتر است.
وی ادامه داد: این اختلاف قیمت موجب سوءاستفاده دلالان و ایجاد زمینه قاچاق از طریق مبادی غیرقانونی می‌شود و در نهایت تامین این محصول را به خطر می‌اندازد.
محمودزاده اضافه کرد: اگر طی سال جاری نیز در زمینه تعیین مناسب قیمت گندم کوتاهی شود، این محصول با نرخ بسیار بیشتر از قیمت خرید تضمینی وارد خواهد شد.
وی گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم گندم بر‌اساس افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی، تعمیر، دستمزد و سایر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بیش از 17 هزار ریال تخمین زده
 می‌شود.
نایب ‌رئیس ‌اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش تولید این محصول استراتژیک و مورد نیاز کشور و گرایش کشاورزان به کاشت محصولات پرآب بر از دیگر مشکلات تعیین قیمت غیرمنطقی گندم است.
محمودزاده همچنین با ‌اشاره به تاخیر در اعلام این نرخ، اظهار داشت: فصل کشت در حال به پایان رسیدن است اما قیمت خرید تضمینی گندم اعلام نشده و این موضوع مشکلاتی را برای کشاورزان گندمکار ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا سالانه بیش از 10 میلیون تن گندم در کشور از کشاورزان خریدارای می‌شود؛ شورای عالی اقتصاد نرخ تضمینی گندم را در سال زراعی 1396-1395 حدود 2/4 درصد افزایش داد اما در سال 1396-1397 با وجود انتظار افزایش نرخ از سوی گندمکاران، ملاک خرید به میزان هر کیلوگرم 13 هزار ریال در نظر گرفته
 شد.