kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
عضو اتاق بازرگانی ایران:

دولت‌های کم توجه به اقتصاد مردمی آسیب تحریم را افزایش داده‌اند

نایب‌رئیس‌کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: زمینه آسیب دیدن از تحریم‌ها را دولت‌هایی فراهم آورده‌اند که به اقتصاد مردم‌نهاد کم‌توجه بوده‌اند.


فرهاد آگاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با ‌اشاره به وجود خودتحریمی‌های متعدد در اقتصاد کشورمان اظهار داشت: مشکل اصلی اقتصاد ایران، بزرگ بودن دولت‌ها است و تا زمانی که قرار است این شکل از دولت‌ها بر کشور ما حکومت کنند، جایی برای فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد باز نخواهد شد.وی افزود: درخواست فعالان اقتصادی از دولت و مجلس این است که تحولات جهانی را بازبینی کنند و عاقبت توسعه‌های بالا به پایین و دستوری را در نظر بگیرند و برای رهایی اقتصاد از سیطره دولت چاره‌اندیشی کنند.
به گفته نایب رئیس‌کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، خودتحریمی در اقتصاد ایران ریشه در آن دارد که دولت‌ها فکر می‌کنند می‌توانند بهتر از دیگران، امور را به ثمر برسانند، این درحالی است که تجربه دنیا چیز دیگری می‌گوید.
آگاهی تصریح کرد: دولت باید کوچک شود، بسیاری از امور را واگذار کند، مقررات‌زدایی را در دستور کار خود قرار دهد، به بخش خصوصی اعتماد کند و نقاط رانت خیز را در اتاق‌های شیشه‌ای قرار دهد.وی افزود: مدیران دولتی، از آنجایی که این فرصت را دارند که ضعف‌ها و خطاهای خودشان را با پول‌های نفتی پوشش دهند، هیچگاه در معرض رقابت‌های دشوار قرار نمی‌گیرند و همین عامل به تنهایی کافی است که ناخواسته کارآمدی و بهره‌وری از اولویت‌ها خارج شود.
نایب رئیس ‌کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی افزود: ضمن اینکه مدیران دولتی به دلیل تکیه بر کرسی‌هایی که ذاتا محل امضاهای طلایی است، قدرتمند شده و به مثابه صاحب اختیار بخش خصوصی با فعالان اقتصادی برخورد می‌کنند و با توسعه بخش خصولتی، آنها را بر بخش خصوصی ترجیح می‌دهند.آگاهی ادامه داد: منافع دولت‌های بزرگ، حکم می‌کند که به بخش خصوصی اجازه نفس کشیدن ندهند و تردیدی وجود ندارد که با چنین رویکردی، به مرور شاهد آن خواهیم بود که اقتصاد زمین‌گیر شود.
وی تصریح کرد: هرچند تحریم‌ها مشکلات و مصائبی را برای اقتصاد ما به دنبال دارد که قابل انکار نیست ولی موضوع اساسی این است که زمینه آسیب دیدن از تحریم‌ها را دولت‌هایی فراهم آورده‌اند که به اقتصاد مردم‌نهاد و مشارکت بخش خصوصی کم‌توجه بوده و تصور می‌کرده‌اند که می‌توانند اقتصاد را هم به فرمان خود درآورند.