kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

ورزشکار «ربات » نیست «انسان » است(نکته ورزشی)

سر باز زدن راجر فدرر تنیسور مشهور سوییسی از حضور در تورنمنت نمایشی که قرار است در کشور عربستان سعودی برگزار شود، شاهد تازه و مثال زنده‌ای است برای اینکه برخلاف حرف و اظهار فضل بعضی افراد از مرحله پرت و البته پرمدعا و عقل کل‌مآب و القائات بعضی جریان‌ها و افراد مغرض؛ ورزش آن هم در حر‌فه‌ای‌ترین صورت و شکل آن، جزیره‌ای دور افتاده و منزوی نیست که ارتباط و دادوستدی با سایر حوزه‌ها و عرصه‌های اجتماعی و درد و مشکلات جامعه و مردم و مسائل سیاسی نداشته باشد.
سرویس ورزشی-

بنابراین شعار و تز «ورزش برای ورزش» و یا «ورزش از سیاست جداست» حرفی غلط و یکی از سیاسی‌ترین حرف‌ها و نظراتی است که درباره ورزش مطرح می‌شود.
راجر فدرر که قهرمانی 20 گرانداسلم را در پرونده ورزش حرفه‌ای خود دارد درباره این تصمیم خود که بازتاب جهانی داشت و موجب تحسین بسیاری از ورزش‌دوستان دنیا شده است می‌گوید: «من از یک‌سال قبل متعهد شده بودم در این تورنمنت شرکت کنم اما این اتفاق (ترور خاشقجی) وحشتناک بوده و یک روزنامه‌نگار زندگی خود را از دست داده است. من می‌دانم در این میان اتفاق بسیار بدی رخ داده است. حالا همه ما منتظر روشن شدن وضعیت خواهیم بود...»
درباره همین اتفاق (یعنی ترور وحشیانه ناراضی عربستانی) چندی پیش سهامداران تیم فوق حرفه‌ای منچستریونایتد اعلام کردند از فروش تیم خود به متقاضی عربستانی پشیمان شده و برای دفاع از حقوق‌بشر هرگز این کار را نمی‌کنند.
پیش‌تر از این دیدیم فوق ستاره فوتبال جهان یعنی کریستیانو رونالدو رسما به کشتار وحشیانه و جنایت سبعانه رژیم جعلی وتحمیلی صهیونیستی در غزه که منجر به کشته شدن مردم بی‌دفاع و به ویژه کودکان و زنان بیگناه شده بود با صدای بلند اعتراض کرد و شجاعانه گفت حتی به قیمت از دست دادن جایگاه جهانی و مقام «مرد سال» فوتبال دنیا این جنایت را محکوم و کنار مردم بیدفاع و مظلوم فلسطین خواهد ایستاد.
و دیدیم که به دنبال رونالدو، جی جی بوفون ولیونل مسی و... نیز با محکوم کردن جنایات آدمکش‌های اسرائیلی از مردم غزه حمایت خود را اعلام کردند.
و اینها همه یعنی بر خلاف القائات و تبلیغات مغرضان و جریانات هدفدار سیاسی خارج‌نشین و افراد ساده‌لوح و از مرحله پرت داخل که متاسفانه گاه از تریبون رسانه‌های رسمی و پربیننده‌ای مثل «سیما» ناآگاهانه البته در نقش مجری و کارشناس و با ژست‌های خیلی آگاهانه!! حرف و القائات آنها را تکرار می‌کنند و نقش «دنباله»‌های جریانات مغرض خارج‌نشین را بازی می‌کنند،در ورزش که بیش از هر چیز سروکاری انسانی است همه چیز پول و مقام و برد وباخت و قهرمانی نیست. بلکه گاه مسایل و اتفاقاتی پیش می‌آید که یک قهرمان باید قدرت تشخیص داشته باشد و با موضع‌گیری درست ولو به قیمت از دست دادن موقعیت و مقام و... نشان دهد بیش از هر چیز یک «انسان» است و «ربات» نیست، یک «پهلوان» است و «حیوان» نیست و... از میان توده‌های مردم برخاسته و خود و گذشته و هویت انسانی خود را فراموش نکرده و با مردم زندگی می‌کند و با دردها و رنج‌های بشری و انسانی آشناست.
امیدواریم قهرمانان و جوانان برومند سرزمین ما نیز بدون توجه به القائات وتبلیغات جریانات مغرض و دنباله‌های از مرحله پرت و بی‌بصیرتشان در مسیر پهلوانی گام بردارند و هیاهوی برد و باخت و جذابیت مقام و سکو آنان را از دردها و رنج‌های مردم و بشریت و آرمان‌های بزرگ اجتماعی و ملی و مکتبی غافل نسازد.