kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

وزیر دادگستری آمریکا جدیدترین عضو حلقه اخراجی‌ها از کاخ سفید

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از دو سال کشمکش با «جف سشنز» وزیر دادگستری و دادستان کل وی را برکنار کرد و بدین ترتیب سشنزجدیدترین عضو حلقه اخراجی‌های دولت ترامپ لقب گرفت.

ترامپ طی دو سال گذشته بیش از 40 تن از مقامات طراز اول خود را برکنار کرده یا آنها را مجبور به استعفا کرده است. کاری که به نوعی رکورد در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود این بار اما قرعه به نام «جف سشنز» وزیر دادگستری آمریکا افتاد که به زور مجبور به استعفا شد. سشنز در نامه خود که به «جان کلی» رئیس‌کارکنان کاخ سفید تحویل شد، نوشته: «رئیس‌جمهور عزیر، به درخواست شما، استعفاء خود را تقدیم می‌کنم.» «متیو ویتیکر» تا انتصاب وزیر دادگستری بعدی، سرپرست این وزارتخانه خواهد بود. ویتیکر سرپرست جدید وزارت دادگستری از وفاداران به ترامپ است و  نگاه مثبتی به اقدامات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا ندارد.
ترامپ پس از آن از سشنز به خشم آمد که این سناتور سابق آمریکایی از نظارت بر تحقیقات اف بی‌آی درخصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی سر باز زد. دموکرات‌های آمریکا که اکنون با به‌دست آوردن کنترل مجلس آینده نمایندگان این کشور از اعتماد به نفس بیشتری در مواجهه با رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه این کشور برخوردار شده‌اند، انتقادات تندی را درخصوص استعفای اجباری جف سشنز از وزارت دادگستری آمریکا طرح کرده‌اند. نگرانی دموکرات‌ها بیش از هرچیز از خلل در ادامه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکاست که به پیروزی دونالد ترامپ انجامیده بود. روسیه چنین اتهامی را رد می‌کند.
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس فعلی نمایندگان آمریکا که از او به‌عنوان رئیس‌بعدی مجلس نمایندگان نام می‌برند، اقدام ترامپ در مجبور کردن جف سشنز به استعفا را تلاشی رسوا خواند که در راستای پایان دادن به تحقیقات کمیسیون ویژه بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 صورت گرفته است. برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت که نزدیک به دموکرات‌هاست هم به ترامپ هشدار داده که تحقیقات مولر باید بی‌وقفه ادامه یابد. وی تاکید کرده که هرگونه اقدام به ایجاد مانع در روند تحقیقات بازرس ویژه، قابل پیگرد خواهد بود.چاک شومر، رهبر اقلیت در سنای فعلی آمریکا نیز خواستار حفاظت از روند تحقیقات رابرت مولر، درخصوص دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا شده است.