kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا

سنا به جمهوری‌خواهان رسید مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها

همانطور که پیش‌بینی می‌شد در انتخابات میان دوره‌ای کنگره قدرت در سنا در دست جمهوری‌خواهان ماند اما در مجلس نمایندگان دموکرات‌ها توانستند بعد از 8 سال بار دیگر اکثریت را به دست آورند که به گفته کارشناسان شکست بزرگی برای ترامپ محسوب می‌شود.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) سه‌شنبه گذشته برگزار شد و پیروزی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تقسیم شد. در این انتخابات جمهوری خواهان ۵۱ کرسی و دموکرات‌ها ۴۵ کرسی سنا را از آن خود کردند در رقابت‌های مجلس نمایندگان نیز دموکرات‌ها ۲۱۹ کرسی را در مقابل ۱۹۳ کرسی جمهوری خواهان کسب کردند. دموکرات‌ها در هشت سال گذشته در اقلیت قرار داشتند و جمهور‌ی‌خواهان موفق شده بودند هر دو مجلس سنا و نمایندگان را از آن خود کنند. بسیاری این انتخابات را رفراندومی برای محبوبیت ترامپ می‌دانستند. شاید هنوز زود باشد شکست جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان را نشانه‌ای برای شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دو سال دیگر دانست اما با از دست رفتن اکثریت حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ در دو سال باقیمانده از این دوره ریاست جمهوری در پیشبرد سیاست‌های خود به خصوص در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی ، با مقاومت بیشتری از سوی کنگره مواجه خواهد بود. کنترل کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به‌زودی در اختیار «آدام شیف» از منتقدان جدی ترامپ قرار خواهد گرفت، کمیته‌ای که مسئول تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 است. آدام شیف قول داده تا تحقیقات گسترده‌تری را درباره قراردادهای مالی ترامپ با کشورهای خارجی انجام دهد. نگرانی دیگر ترامپ، تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح وی است. دموکرات‌ها تنها به یک اکثریت ساده در مجلس نمایندگان نیاز داشتند تا نخستین گام برای استیضاح ترامپ را بردارند. اکنون دموکرات‌ها این اکثریت را دارند.
واکنش ترامپ
جمهوری‌خواهان در انتخابات موفق شدند سه کرسی به جمع کرسی‌های خود در سنا اضافه کنند، به همین دلیل ترامپ در توئیتر خود این رخداد را پیروزی بزرگ ارزیابی کرد.ترامپ پس از اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در کاخ سفید کنفرانس خبری برگزار کرد و گفت: «ما به آمار بزرگی دست یافتیم و از زمان کندی، رئیس‌جمهوری وقت نتوانسته بود اکثریت سنا را حفظ کند.» ترامپ در واکنش به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «اگر دموکرات‌ها تصور می‌کنند پول مالیات‌دهندگان را با تحقیقات از ما در سطح مجلس نمایندگان می‌توانند هدر دهند پس ما هم مجبوریم تحقیقات از آنها را به‌خاطر درز اطلاعات محرمانه و موارد دیگر در سطح سنا در نظر بگیریم. دو طرف می‌توانند این بازی را انجام دهند.» ریچارد هاس تحلیلگر مشهور و رئیس ‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی کوتاه راجع به نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره نوشت: «نتایج انتخابات نشان داد که جامعه آمریکا چقدر دچار شکاف است. به گفته وی نتایج انتخابات دلالت بر این دارد که علیرغم چالش‌هایی بزرگی که در داخل داریم دو طرف نتوانند در این زمینه کاری از پیش ببرند اما دونالد ترامپ احتمالا سمت و سوی سیاست‌هایش را به سمت سیاست خارجی
 می‌برد.»