kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
آمریکا بدعهدی کرد

مذاکرات پیونگ‌یانگ و واشنگتن متوقف شد

کره شمالی نشست مقامات رده بالای این کشوربا آمریکا که قرار بود این هفته با محوریت برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ در نیویورک برگزار شود را لغو کرد.

کره شمالی از طرف آمریکایی خواسته فعلاً نشست مقامات رده بالای دو طرف با محوریت برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ را لغو کند. این درخواست کره‌ای‌ها پس از آن مطرح شد که آمریکایی‌ها به طور غیر منتظره از تعویق دیدار «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور و «کیم یونگ چول» مقام ارشد کره‌ای خبر دادند. بنا بود این نشست روز پنجشنبه 17 آبان در نیویورک برگزار شود.
به نظر می‌رسد اختلاف اصلی بر سر تحریم‌های کره شمالی است، کره‌ای‌ها خواستار کاهش تحریم‌ها در ازای شروع روند خلع سلاح اتمی هستند ولی آمریکایی‌ها اصرار دارند که تحریم‌ها باید تا پایان روند امحاء کامل و برگشت‌ناپذیر تسلیحات اتمی کره‌شمالی، سر جایشان باقی بمانند.
 کره شمالی که تحت یکی از سخت‌ترین رژیم‌های تحریمی بین‌المللی قرار دارد، هفته گذشته نیز تهدید کرده بود که در صورت عدم کاهش فشار تحریم‌ها، روند خلع سلاح اتمی را به کلی کنار می‌گذارد.
کل ماجرای مذاکرات آمریکا و کره شمالی برای خلع سلاح اتمی، پس از دیدار اوایل تابستان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور آغاز شد.
این در حالی است که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه تهدید کره شمالی همچنان پابرجاست، گفت تا زمانی که پیونگ‌یانگ تاسیسات هسته‌ای داشته باشد، واشنگتن به تحریم این کشور ادامه می‌دهد. وی افزود؛ «این کشور بر خلاف نظر روسیه و چین، به اعمال تحریم علیه کره شمالی ادامه می‌دهد.»