kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰

رسول خدا جوان شده‌اند!(به‌جای گفت و شنود)



در آستانه سالروز رحلت رسول خدا‌(ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهماالسلام این ستون را به بخشی برگرفته از  یادداشت مهرماه ۹۱ کیهان اختصاص می‌دهیم.
***
غم سنگيني بر قلب مبارك رسول خدا(ص) سايه انداخت، وقتي سوره هود نازل شد و از آن پس، بارها مي‌فرمود «سوره هود مرا پير كرد». در اين سوره اخبار تكان‌دهنده‌اي از برپايي قيامت و حضور آدميان در محضر عدل الهي آمده بود بنابراين حق با پيامبر خدا بود كه از پايان كار بندگان خدا دلشوره داشته باشد. پيامبر رحمت كه خداي سبحان از اصرار ايشان بر هدايت بندگان خبر داده و رنج و سختي آنان را براي او سخت و ناگوار توصيف كرده بود، اما، آياتي از اين دست پيش از آن و بعد از آن نيز آمده بود، پس چرا سوره هود؟ شايد در پاسخ به همين پرسش بود كه رسول خدا(ص) از سوره هود به آيه يكصدودوازدهم آن ‌اشاره مي‌فرمود و علت پير شدن خود را در اين آيه آدرس مي‌داد. «فاستقم كما امرت... آنگونه كه تو را فرمان داده شده است استقامت كن» ولي آيه‌اي با همين مضمون و همين كلمات در سوره «شورا» نيز آمده است، «واستقم كما امرت»... پس، باز هم سؤال باقي بود كه چرا سوره هود؟ مگر در اين آيه از سوره هود چه بود كه پيامبر خدا(ص) را پير كرده بود؟ پاسخ را از زبان امام راحلمان-رضوان الله تعالي عليه- بخوانيد؛
    «... جمله فاستقم كما امرت در دو جاي قرآن هست. يك جا در سوره «شورا» و يك جا هم در سوره «هود»، لكن پيغمبر اكرم(ص) فرموده است «شيبتني سوره هود» چرا سوره هود را فرمود؟ براي آن كه- اين آيه- در سوره هود يك ذيلي دارد و آن اين است كه فاستقم كما امرت و من تاب معك(آنگونه كه تو را فرمان داده شده است استقامت كن و آنان كه با تو به سوي خدا آمده‌اند نيز بايد استقامت كنند)...ايشان خوف نداشت از اين كه خودش استقامت داشته باشد، داشت. خودش مي‌دانست دارد، اما مي‌ترسيد كه ما استقامت نداشته باشيم.»
    امام راحل(ره) در ادامه مي‌فرمايند؛
«ملت ما در اين انقلابي كه كرده است، تا حالا استقامت كرده است و بحمدالله تا حالا پيروز شده است. شما پيروزيد در دنيا. شما مطرح شده‌ايد در دنيا. در همه گوشه‌هاي دنيا، دولت‌هاي دنيا از شما يك نحو هراسي دارند كه مبادا يك وقت ملت‌هايشان مثل شما بشوند- به ريشه ايران‌هراسي اين روزها توجه كنيد-... استقامت كنيد تا پيروزي نهايي به دستتان بيايد. خودتان را بسازيد. جوان‌هاي خودتان را بسازيد و كودكان خودتان را بسازيد... ملت‌ها همه عاشق ايرانند».
صحيفه امام(ره)، جلد 61، صفحات 705 و508