kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

موافقت نمایندگان با ارسال گزارش تخلفات در ثبت سفارش خودرو به قوه قضائیه

نمایندگان مجلس با ارسال گزارش کمیسیون صنایع در مورد تخلفات در توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو در دوره مدیریت شریعتمداری در وزارت صنعت به قوه‌قضائیه موافقت کردند و همچنین حاجی دلیگانی در سؤالی از مذاکرات فرانکفورت و چرایی پنهان ماندن آن از نهادهای حاکمیت پرسید و ظریف به آن پاسخ داد.



در جلسه علنی دیروز مجلس بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درخصوص موضوع توقف ثبت سفارشات خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو طبق ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.
آنچنان که مهر نوشته در این گزارش آمده است؛ کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید ملی وجود تخلفات در ثبت سفارش خودرو از دستگاه‌های مربوط را محرز می‌دانند.
این گزارش می‌افزاید: نمایندگان وزارت اطلاعات، وجود رانت در ثبت سفارش و به دست آوردن سودهای نامتعارف به ویژه اخذ وجوه از مردم و عدم تحویل از سوی نمایندگی رسمی و غیررسمی خودروساز خارجی را مورد تأیید قرار می‌دهد.
پس از قرائت این گزارش، نمایندگان با اکثریت آرا با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت
 کردند.
از مذاکرات محرمانه فرانکفورت چه خبر؟
در ادامه جلسه علنی دیروز حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در سؤال از وزیرخارجه با انتقاد از عملکرد این وزارتخانه در پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج از کشور گفت: بیش از 2/7 میلیارد یورو از اموال این کشور در اختیار فردی قرار دارد که در زندان است و ۹۰ درصد اموال این فرد در خارج از کشور است؛ چرا وزارت خارجه از ظرفیت‌های خود برای بازگرداندن این اموال استفاده نکرده است؟
حاجی دلیگانی در ادامه با انتقاد از انعقاد برخی توافقات پس از برجام گفت: هیئتی با مسئولیت آقای ظریف ۱۷ آذرماه سال ۹۵ درست یک سال پس از اجرای برجام و یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مذاکراتی را در فرانکفورت انجام داده و سه توافق جدید را برخلاف نص صریح برجام امضا کردند. نقض برجام فقط توسط طرف مقابل نبوده است، ما هم برجام را نقض کردیم.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: طبق بند ۷ برجام، صریحا ایران پذیرفته است که در کشور ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده باشد و ایران می‌تواند به عنوان محصول تولیدشده نهایی از این اورانیوم استفاده کند. اما در مذاکرات فرانکفورت قبول کردید و به آمریکا تعهد دادید که رسوبات این مواد غنی شده که در داخل لوله‌ها و تجهیزات قرار دارند را نیز جزو آن ۳۰۰ کیلو به‌حساب آورید. این توافق جدید، پایمال کردن حق ملت و نقض برجام است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: شما در توافق فرانکفورت اجازه دادید آمریکایی‌ها الیاف کربن که در روترها به‌کار برده شده بود را نمونه‌برداری کنند. در متن برجام چنین چیزی نبوده است و اطلاعات جدیدی از این طریق به آمریکایی‌ها داده شد.
حاجی دلیگانی ادامه داد: در موضوع اقدام مالی[FATF] هم آقای طیب نیا در سال ۹۵ تعهدی را امضا کردند که ۴۱ بند را اجرا کنند. پس از آن آقای ظریف، سیف و طیب‌نیا نامه پشیمانی نوشتند.
وی خطاب به ظریف گفت: علت محرمانه بودن این توافقات چه بوده است؟ چرا نمایندگان مجلس باید از طریق رسانه‌های بیگانه از این توافقات مطلع شوند؟ پیشنهاد می‌دهیم دولت قبل از اینکه اسناد بیشتری از این توافقات از سوی همپیمانان اروپایی‌اش منتشر شود، پرده از این توافق محرمانه بردارد تا اعتماد افکار عمومی را جلب کند.
ظریف: چیزی را پنهان نکرده‌ایم
محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در جلسه علنی دیروز و در پاسخ به سؤال نمایندگان با تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(ع)، اظهار داشت: درخصوص تلاش‌ها برای استرداد اموال بابک زنجانی نقش وزارت امور خارجه نقشی حمایتی است و ما موظفیم اقدامات دستگاه‌های قضایی را پیگیری و درخواست‌های دستگاه‌های مختلف را دنبال کنیم که این کار را انجام دادیم و درخواستی نبوده که وزارت امور خارجه دنبال نکرده باشد.
ظریف در بخش دوم پاسخ به سؤال حسینعلی حاجی‌دلیگانی، گفت: یقینا ما هم برای اموال مملکت نگرانی داریم و از دل‌مشغولی نمایندگان قدردانی می‌کنیم. آنچه به ما اطلاع دادند شناسایی شد، اما همه حساب‌ها صوری بود. هم به مالزی و هم به تاجیکستان نمایندگان وزارت نفت رفتند، حساب‌ها شناسایی شدند، اما همه حساب‌ها و‌اشخاص صوری بودند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کشور کاری را بدون گزارش نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: در نامه آقای طیب‌نیا درخصوص گروه اقدام مالی [FATF] نوشته‌اند بر اساس مقررات قانون اساسی عمل می‌شود، کما اینکه ۴ لایحه‌ای که در مجلس بود بر اساس این موضوع بود. آقای طیب نیا از شورای عالی پولشویی هم مصوبه گرفتند و به درخواست وزارت امور خارجه این جمله «بر اساس قانون اساسی» را اضافه کردند.
با اطلاع می‌گویم: دلار در سراشیبی است
ظریف تاکید کرد: این‌طور نیست که چیزی را پنهان کرده باشیم و یا خواسته باشیم مجلس را دور بزنیم کما اینکه علی‌رغم اینکه معتقدیم وقت کشور گرفته شده و ۲ سال است منتظر تصویب ۴لایحه هستیم.
وزیرخارجه در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: با اطلاع می‌گویم امروز روزی است که دلار روند سراشیبی سقوط را طی می‌کند. آمریکایی‌ها با زیاده‌روی در مصرف دلار روندی را شروع کردند که در نهایت به ضرر آنها خواهد بود.
وزیر امور خارجه در پایان گفت: دیپلماسی توانسته کاری کند که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا به او فشار وارد کنند. دیروز که ۱۳ آبان بود و مردم ما به آمریکا نه گفتند، باید بپذیریم که آمریکا نتوانسته از پس ملت ما بر بیاید اما چرا خودمان داریم می‌گوییم که این‌گونه نیست؟... مردم ما دیروز [راهپیمایی 13آبان] نشان دادند که با نظام هستند و تبلیغات دشمنان و عوامل ضد انقلاب بر آنها بی‌تاثیر است.
صادقی:گزارش نرسیده!
لاریجانی: رسیده و به کمیسیون رفته
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی محمود صادقی نماینده پر حاشیه لیست امید در تذکری خطاب به لاریجانی اظهار داشت: هنوز نظر شورای نگهبان در مورد لایحه CFT به دست نمایندگان نرسیده است. شورای نگهبان درباره CFT نظر داده و سخنگوی شورا توئیت کرده است اما هنوز به صورت رسمی به دست نمایندگان نرسیده است.
در ادامه علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران گفت: شورای نگهبان نظر خود را در مورد لایحه CFT به مجلس، ارسال و بنده نظر شورا را به کمیسیون امنیت ملی و معاونت قوانین مجلس ارسال کرده‌ام.
وی خاطرنشان کرد: نظر شورای نگهبان درباره این لایحه در موعد مقرر به مجلس، ارسال و الزام قانونی ۲۰ روزه رعایت شده است.
اقدام متقابل در برابر دانمارک و هلند
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری اظهار داشت: اتفاقاتی در هلند و دانمارک طی چند روز اخیر رخ داده است و الزامات دیپلماتیک رعایت نشده است؛ می‌طلبد که آقای ظریف وزیر امور خارجه در راستای اقدام متقابل و قاطع تصمیم‌گیری کند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس‌کمیسیون اقتصادی نیز طی تذکری خطاب به رئیس‌مجلس گفت: متأسفانه زائران اربعین حسینی دچار مشکلات ارزی در این ایام شده‌اند. دولت و به ویژه بانک ملی در تخصیص ارز دولتی به زائران حسینی سوءمدیریت داشت و مشکلات عدیده‌ای برای زائران ایجاد شد لذا مجلس باید هر چه سریعتر این موضوع را پیگیری کند.
در ادامه علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: این موضوع را در کمیسیون اقتصادی پیگیری کنید.