kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

سانسور هماهنگ خبری در رسانه‌های زنجیره‌ای غرب(اخبار ادبی و هنری)

عدم انتشار خبر سقوط دو هواپیما در کانادا در همه رسانه‌های زنجیره‌ای غرب گویای سانسور هماهنگ خبری در این رسانه‌هاست.



پس از سانسور خبری راهپیمایی پرشکوه اربعین در رسانه‌های زنجیره‌ای غرب مانند BBC (رسانه سلطنتی بریتانیا)، دویچه وله (رادیو صدای آلمان)، VOA (تلویزیون صدای آمریکا)، رادیو فردا، یورو نیوز (رسانه اتحادیه اروپا)، rfi (رادیو ملی فرانسه)، رادیو زمانه (وابسته به سرویس اطلاعاتی هلند و سازمان NED از زیرمجموعه‌های CIA)، گویا نیوز (وب سایت وابسته به سازمان CIA) و... روز یکشنبه نیز خبر برخورد دو هواپیما در آسمان اتاوا (پایتخت کانادا) توسط این رسانه‌ها سانسور و به هیچ وجه بازتاب داده نشد.
برخورد دو هواپیمای فوق که یکی از نوع «پایپر» و دیگری از نوع «سسنا» بود، منجر به سقوط هواپیمای «سسنا» در جاده «کارپ» واقع در 30 کیلومتری اتاوا و کشته شدن خلبان آن گردید و هواپیمای «پایپر» با 11 مسافر و تعدادی خدمه در فرودگاه بین‌المللی اتاوا به زمین نشست.
خبر فوق که توسط پلیس محلی اتاوا در ایالت انتاریوی کانادا اعلام شد و از طریق خبرگزاری و وب سایت خبری «اسپوتنیک» اعلام شد و در رسانه‌های داخلی نیز انعکاس یافت اما به هیچ‌وجه اثری از آن در رسانه‌های زنجیره‌ای فوق‌الذکر دیده نشد. گویی بخشنامه‌ای همه این رسانه‌ها را از انتشار خبر یاد شده که به نقص سیستم امنیتی هوایی در یکی از کشورهای مهم غربی یعنی کانادا برمی‌گشت، منع کرده بود. این درحالی است که کوچک‌ترین خبر درباره سقوط حتی هواپیماهای کوچک آموزشی در ایران، در این رسانه‌های زنجیره‌ای، بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند.
البته این قضیه مسبوق به سابقه است که اخبار بسیاری از نابهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها و فجایع رخ داده در کشورهای غربی به گونه‌ای کنترل‌شده و قطره‌ای در رسانه‌های زنجیره‌ای نظام سلطه منعکس شده و بعضا در مقابل آنها به طور هماهنگ سکوت اختیار می‌شود و کوچک‌ترین خبری درج نمی‌شود. به نظر می‌آید این فقره سانسور گروهی در رسانه‌های غربی که اغلب دارای مدیریت‌های جداگانه و بسیار دور از هم هستند، می‌تواند سوژه پژوهش‌ها و تحقیقات علمی و رسانه‌ای متعددی باشد تا این جمله نوآم چامسکی (از متفکرین غربی) مصداق پیدا نماید که «در غرب، نوعی سرکوب رسانه‌ای برقرار است»!