kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
مستخدمین حسینی در واکنش به وعده وزیر اقتصاد:

خصوصی‌سازی در حال حاضر برای کسب درآمد دولت است!

معاون اسبق بانک مرکزی در واکنش به سخنان وزیر اقتصاد در زمینه خصوصی‌سازی، اعلام کرد در حال حاضر خصوصی‌سازی برای کسب درآمد بیشتر برای دولت مطرح شده است.




حیدر مستخدمین حسینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با‌ اشاره به وعده‌های وزیر جدید اقتصاد مبنی بر خصوصی‌سازی در اقتصاد، اظهار داشت: در این مقطع خاص اقتصاد، خصوصی‌سازی به‌خاطر کسب درآمد برای دولت (مطرح شده) و به نظر نمی‌آید که توجه ویژه‌ به خصوصی‌سازی در این مقطع بر فعالیت‌های اقتصادی خیلی اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه باید سهم بخش خصوصی در عرصه بانکداری و تصمیم‌سازی عملیات بانکی مشخص شود، گفت: در جایی که بانک مرکزی حتی صدور ضمانت‌نامه‌ها را در چارچوب آیین‌نامه‌های موجود بر عهده ‌دارد، نقش این نهاد بیشتر از وزارت اقتصاد درخصوصی‌سازی است.
معاون اسبق بانک مرکزی با طرح این پرسش که خصوصی‌سازی در بانک‌هایی که حدود ۲۰درصد آن در اختیار دولت است، چه کارایی می‌تواند برای نظام بانکی داشته باشد؟ ادامه‌ داد: ابتدا چارچوب و مقررات نظام بانکی باید اصلاح شود و سپس درباره نقش بخش خصوصی در اقتصاد تصمیم‌گیری کرد.مستخدمین حسینی با‌ اشاره به اینکه در شرایط تحریم‌ها توجه دولت باید به هسته‌های خرد واحدهای اقتصادی مانند بانک‌ها و بیمه‌ها بیشتر باشد، بیان کرد: قدرت نظارت دولت بر این موسسات مالی که مورد تحریم هم قرار گرفته‌اند بسیار مهم است. دولت باید در این وضعیت شرایط ایمنی را برای این فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند.
به گفته وی، خصوصی‌سازی در این مقطع می‌تواند بخشی از منابع دولتی را آزاد کند، این عمل بیشتر باعث ایجاد درآمد برای دولت و ایجاد ردیف‌های بودجه‌ای است.این کارشناس اقتصادی به حوزه‌های دیگری که دولت می‌تواند در آنجا هم خصوصی‌سازی را ادامه‌ دهد، ‌اشاره کرد و گفت: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از آن حوزه‌هایی هستند که دولت می‌تواند آن را به بخش خصوصی واگذار کند تا هم طرفداران صاحب سهام شوند و هم خود دولت از باشگاه‌داری فاصله بگیرد.مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی به‌گونه‌ای نیست که بشود از خصوصی‌سازی گسترده استقبال کرد، اظهار داشت: اینکه دولت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در اقتصاد را برعهده مردم بگذارد، امر مثبتی است اما در مقطع حساس کنونی دولت باید حساسیت بیشتری به خرج دهد.وی به مسائل پیرامون میزان موفقیت و کارایی بخش خصوصی به‌مثال مناطق آزاد ‌اشاره کرد و گفت‌: باید بررسی کرد که مناطق آزاد که با هدف کارایی بیشتر ایجاد شدند چقدر توانستند در افزایش ‌اشتغال، تولید ملی و صادرات موثر باشند که حالا خصوصی‌سازی در دیگر حوزه‌ها آن خط را دنبال کنند.