kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
با قانون جدید بازنشستگی

مسئول خرید هواپیماهای برجامی مجبور به کناره‌گیری شد

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی و سرپرست گروه مذاکره برای خرید هواپیماهای برجامی، گفت: به دلیل تبعیت از قانون بازنشستگی، از وزارت راه و شهرسازی کناره‌گیری کرده‌ام.




اصغر فخریه کاشان در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در پی اجرای قانون بازنشستگی از وزارت راه و شهرسازی خداحافظی کرده است، اظهار کرد: دیگر بنا ندارم در حوزه مسائل این وزارتخانه و خرید هواپیما مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشته باشم.
فخریه کاشان که در دولت‌های بنی‌صدر و سازندگی معاونت ارزی بانک مرکزی را عهده‌دار بود، پس از بیش از دو دهه سکوت و کناره‌گیری از مسئولیت‌ها به دلیل بازنشستگی، بار دیگر در دولت حسن روحانی به کار گرفته شد. وی از سوی عباس آخوندی در ۲۶ بهمن ۹۲ به سمت مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل منصوب شد.
وی سرپرستی گروه مذاکره‌کننده با شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ‌ای‌تی‌آر را برعهده داشت؛ دولت روحانی به عنوان یکی از قراردادهای برجامی، قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با این سه شرکت را در حالی منعقد کرد که پیش‌پرداخت این خرید کلان به مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت شد و قرار شد باقی مبلغ خرید به صورت فاینانس به امضا تأمین شود.
سر و صدای زیادی خصوصا قبل از ایام انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر این هواپیماها بر پاشد و حتی یکبار گروهی از مسئولان دولت و رسانه‌های حامی آنها با یکی از این هواپیماها که در ایران فرود آمده بود عکس یادگاری گرفتند(!)، اما بعد از آن همه هیاهو و بهره‌برداری تبلیغاتی، آنچه در عمل نصیب ایران ایر شد، ۳ فروند ایرباس و ۱۳ فروند ‌ای تی‌آر بود که هزینه همه این هواپیماها به صورت نقد از صندوق توسعه ملی پرداخت شده بود.
دولت روحانی پنج سال کشور را به امید برجام معطل کرد، اما با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های اروپایی از فروش هواپیما به ایران صرف‌نظر کردند ولی برخی دولتمردان حاضر به ابراز این واقعیت نبودند.
پس از منتفی شدن خرید هواپیماها، با وجودی که دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته بود «بعید است واشنگتن مجوزی صادر کند که بر اساس آن شرکت‌هایی نظیر ایرباس و ای‌تی‌آر بتوانند ارائه خدمات هوانوردی به ایرلاین‌های ایرانی را ادامه دهند» و مدیران ارشد کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ نیز بارها بر عدم صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران تأکید کردند، با این حال فخریه کاشان در همان ایام گفت: «ترجیح ما این است که قراردادهای خرید هواپیماهای ایرباس،‌ بویینگ و ATR در حالت کنونی بمانند و فسخ نشوند تا اینکه شرایط مجدداً احیا شود»!
فخریه کاشان که در اواسط سال ۹۴ از سوی آخوندی به سِمت قائم‌مقامی وزیر راه در امور بین‌الملل منصوب شد، در اردیبهشت سال ۹۷ و در پی ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر حذف پست قائم‌مقامی، استعفا داد اما بلافاصله بار دیگر به عنوان مشاور آخوندی در امور بین‌الملل منصوب شد.