kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
سخنگوي وزارت بهداشت:

۴۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی خالی است

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی، سرمایه کشور هستند و باید از آنها استفاده بهینه شود.




به گزارش وبدا، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی گفت: علیرغم تمام تهدیدات و تحریم‌های دشمنان ملت ایران، میزان خودکفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور در سال‌های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است و همانطور که قبلا اعلام شده است، ۸۸ درصد مقدار عددی و ۷۰ درصد مقدار ریالی داروی مصرفی مردم ایران، تولید داخلی است.
حریرچی افزود: خبر جدید و خوشحال‌کننده این است که هم اکنون سهم مواد اولیه و موثر ایرانی در تولید داروی کشور به ۶۷ درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای هم سطح مان، رکورد کم نظیری است، در سال ۹۵ این سهم ۵۴ درصد بوده است.
اكثر محصولات غذايي
داراي استانداردهاي مناسب هستند
وی با‌اشاره به انتشار برخی اخبار منفي در رسانه‌ها، اظهارداشت: در هفته گذشته شاهد انتشار يكي از اين اخبار درخصوص سلامت سيب‌زميني در يكي از استان‌هاي كشور بوديم.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: به طور روشن بيان مي كنم كه محصولات اصلي كشاورزي موردنياز مردم كه شامل ١٩ قلم محصول اصلي كشاورزي است را مورد بررسي قرار مي دهيم و چنانچه آلودگي داشته باشند پيگيري كرده و گزارش مي‌دهيم. حریرچی با ‌اشاره به اینکه خبرهاي منفي مانند آلودگي سيب زميني، وجود وايتكس در شير، هورموني بودن مرغ‌ها، آلودگي آب و از اين قبيل اخبار، كمكي به مردم نمي كند، افزود: واقعيت اين است كه اكثر محصولات غذايي داراي استانداردهاي مناسب و مطابق اتحاديه اروپا و حتي در سطح بالاتری از آن قرار دارند و در اكثر موارد، آلودگي‌ها نيز بسيار جزئي بوده و سلامت محصولات مطابق استانداردهاي جهاني است، اما اين مسئله باعث نمي شود كه با متخلفين برخورد نشود.
باید از تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی استفاده بهینه شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیمارستان‌های خصوصی بخش عمده‌ای از خدمات حوزه سلامت را ارائه می‌دهند، اما در بخش بستری، سهم بالایی ندارند.  سخنگوی وزارت بهداشت با ‌اشاره به اینکه ۴۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی، خالی است و دلیل اصلی آن، عدم توانایی مردم برای هزینه‌های مربوطه است، افزود: تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی، سرمایه کشور هستند و باید از آنها استفاده بهینه شود.
حریرچی گفت: در کشور، هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و بخش خصوصی نیز مدعی افزایش دستمزدها نیست بلکه تقاضای اصلاح تعرفه هتلینگ و اجزای فنی خدمات مانند وسایل مصرفی و محل اقامت را دارد.
گرانی مشکل ساز شیر و لبنیات
وی به موضوع مصرف شیر در کشور پرداخت و با بیان اینکه گرانی شیر و لبنیات از جمله موضوعات مهم در چند ماهه اخیر است، اظهارداشت: مصرف سرانه شير و فرآورده هاي آن در كشور ما ۱۹۰ گرم در روز است كه از مقدار توصيه شده (۲۵۰ گرم) كمتر است و بيش از ۹۰ درصد مردم كشور ما كمتر از حد نياز، كلسيم دريافت مي كنند.
تغییر جدیدی در روند تامین دارو و تجهیزات پزشکی رخ نخواهد داد
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور با شرایط تحریم روبرو است و نمی‌توان گفت که این تحریم‌ها بدون تاثیر بوده است اما متاسفانه دشمنان کشور، این فضای روانی را تشدید می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی تامین نخواهد شد و مردم نیز با توجه به این شرایط روانی، اقدام به خرید و نگهداری و ذخیره‌سازی دارو می‌کنند که این رفتار درستی نیست و باعث ایجاد کمبود کاذب در این حوزه‌ها می‌شود.
حریرچی با‌ اشاره به اینکه متاسفانه برخی اقلام را برای مصرف ۳ ماه در کشور توزیع می‌کنیم، اما ظرف ۵ روز، موجودی آن به پایان می‌رسد چون تعدادی از افراد اقدام به ذخیره‌سازی دارو می‌کنند، افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم که در این شرایط، تغییر جدیدی در روند تامین دارو و تجهیزات پزشکی رخ نخواهد داد چون آمریکا هر چه در توان داشته اعمال کرده و شرایط ما در کشور کاملا با ثبات است.