kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

استقبال گرم کیم ‌جونگ اون از رئیس‌جمهور کوبا در پیونگ ‌یانگ

رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور کوبا در پیونگ یانگ دیدار و درباره مسائل مهم مشترک، با او گفت‌وگو کرد.



«میگوئل دیاز کانل» روز یکشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ شد و مورد استقبال «کیم جونگ اون» قرار گرفت. در فرودگاه مقامات کره شمالی خوشامدگویی نظامی را برای رئیس‌جمهور کوبا ترتیب داده بودند و سپس در مهمانی به افتخار  وی شرکت کردند.
جونگ اون پس از دیدار با رئیس جمهور کوبا گفت: دیدارم با میگوئل دیاز کانل، بیانگر نقطه عطفی در تمایلات برای پیشبرد و حفظ دوستی ابدی میان این دو کشور است.
میگوئل دیاز کانل نیز گفت: تمایل من این است که ضمن حفظ و پیشبرد روابط دوستانه دیرینه و همکاری‌ها، با تمامی چالش‌ها از سوی نیروهای دشمن و متخاصم روبه‌رو شوم. وی تاکید کرد، دولت و مردم کوبا از مشاهده پیشرفت‌های بوجود آمده در کره در مسیری که خود انتخاب کرده‌اند و توسعه سریع این کشور تحت ریاست کیم جونگ اون بسیار خوشحال هستند.
سفر رئیس‌جمهور کوبا به پیونگ یانگ در بحبوحه مذاکرات متوقف شده میان کره شمالی و آمریکا و تنها چند روز پس از آنکه واشنگتن تحریم‌های اقتصادی جدیدی را علیه کوبا اعمال کرده، صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، روابط واشنگتن با هاوانا در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از نیم قرن دشمنی و خصومت، از سر گرفته شد، اما از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، روابط این دو کشور مجددا خدشه‌دار شد.
کوبا یکی از متحدان باقی مانده کره شمالی محسوب می‌شود. میگوئل دیاز کانل در آوریل سال جاری میلادی در کوبا زمام امور را به دست گرفت و جانشین «رائول کاسترو» شد. کوبا در گذشته صریحا از تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه کره شمالی به خاطر برنامه تسلیحات اتمی‌اش، انتقاد
 می‌کرده است.
رزمایش آمریکا و کره جنوبی
 به‌رغم آن‌که رزمایش‌های بزرگ میان سئول و واشنگتن پس از دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی لغو شده بود، دو کشور روز گذشته رزمایش نظامی محدودی برگزار کردند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، حدود ۵۰۰ نیروی دریایی کره‌ جنوبی و تفنگداران آمریکایی رزمایش نظامی کوچکی ترتیب دادند.
این در حالی است که در روزهای آینده «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، بناست با مقام‌های کره‌شمالی درباره خلع تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌ریزی برای دومین دیدار رهبران دو کشور گفت‌وگو داشته باشد.
  این رزمایش کوچک در نزدیکی شهر «پوهانگ» در جنوب این کشور برگزار می‌شود. این در حالی است که روز جمعه کره‌ شمالی هشدار داد، چنانچه آمریکا از فشار بر پیونگ‌یانگ، دست برندارد، این کشور فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر خواهد
 گرفت.